Barney legde met 'zijn' tweet de hele radiatorfolie-site plat
i

Pro Shots

Barney legde met 'zijn' tweet de hele radiatorfolie-site plat

admin • 17:33, 29-12-2016 / Laatste Update: 03:21, 05-01-2024

Weinig sporters zijn zo gepassioneerd over hun sponsor als Raymond van Barneveld. De meeste twitteraars konden woensdag dan ook niet om de HR-Radiatorfolie van TONZON heen. Het bedrijf uit Enschede merkte dat aan een bezoekpiek op de website.

"We hadden een dagrecord", aldus de gelukkige uitvinder, oprichter en directeur Ton Willemsen tegen Sportnieuws.nl. "Dit was mooie exposure." Ook op Twitter zelf is het merk goed rondgegaan. Het was daar enige tijd 'trending topic'.

Barney-Jackpot

Barney moest woensdag tegen Adrian Lewis (@jackpot180). Met een scherp woordgrapje wist hij de actualiteit aan het merk te koppelen.

Dit bericht werd goed gedeeld. Het is misschien bedoeld als sluikreclame, maar ligt er wel zó dik bovenop het voor veel mensen op de lachspieren werkte. Er werden ook nieuwe grapjes bedacht, bijvoorbeeld door tenniscoach Raemon Sluiter:

RT @Raybar180: Lekker aan het opwarmen, dat gaat sneller dankzij mijn TONZON HR RADIATORFOLIE. #wkdarts

— Raemon Sluiter (@raemonsluiter) December 28, 2016

Sportnieuws vroeg zich af: hoe is de oorspronkelijke tweet ontstaan? Het lijkt of Barney in alle haast dacht: verrek, ik moet nog even wat geld verdienen voordat ik ga gooien. Maar nee, we moeten je uit de droom helpen. Van Barneveld heeft dit niet zelf getwitterd.

'Trefzeker moest erin'

De tweet is 'in een driehoek' bedacht. Ton Willemsen van TONZON had met sportreclamebedrijf Sports Exposure en het management van Van Barneveld afgesproken dat er een tweet vóór zijn wedstrijd zou verschijnen. Willemsen: "Daar moest wat mij betreft het woord trefzeker in."

Sports Exposure dacht mee over een insteek. "Het moest er niet te gelikt uitzien, met hashtags enzo. Het was wel duidelijk een commerciële boodschap", zegt Ruud Koedijk. "Maar dat is niet erg. Sommige mensen vonden het plat, maar wij vonden het prima: hij kreeg wel veel aandacht."

Barney twitterde niet zelf

De tweet is door het management van Barney online gezet. Want zelf houdt hij zich daar voor zo'n wedstrijd niet mee bezig. "Maar hij staat wel achter het product", weet Ton Willemsen. "Van Barneveld en ik zijn allebei opa. De radiatorfolie helpt energie te besparen en is dus goed voor het milieu. Barney en ik zijn allebei de wereld voor onze kleinkinderen aan het redden."

Eerder noemde de topdarter Febo 'een goudeerlijk bedrijf met een stukje Nederlandse historie'. Ook maakte hij vol overtuiging reclame voor vlammetjes - hij heeft dus iets met hitte. De woordgrapjes vlambassadeur en vlambassy komen helaas ook niet van Barney zelf. Maar eerlijk is eerlijk, hij is een geweldig uithangbord voor z'n sponsors...

Tipje!

Om lid te worden van de gratis Whatsapp-groep Darts; app DARTS AAN naar 06 135 591 70