Sjoemelen Ferrari en Renault met de achtervleugel? De FIA reageert!
i

ANP

Sjoemelen Ferrari en Renault met de achtervleugel? De FIA reageert!

admin • 21:45, 24-04-2018 / Laatste Update: 11:16, 12-12-2023

Ferrari en Renault zijn wel erg sterk begonnen aan het seizoen, moet de FIA hebben gedacht. De organisatie die over de regels gaat, gaat strenger controleren op uitlaatstromen in de Formule 1 na klachten van de concurrentie. Maar hoe spelen de teams vals en wat maakt het eigenlijk uit?

Strengere controles

Vanaf de eerstvolgende GP in Baku, Azerbeidzjan, zal de FIA strenger controleren op motorinstellingen en de plaatsing van de uitlaat bij de teams. Deze zouden een oneerlijk voordeel opleveren en niet aan de voorwaarden voldoen. Hoewel het erop lijkt dat de teams vooral slim om zijn gegaan met de regels, gaat de FIA dus ingrijpen.

Volgens de FIA zijn er namelijk teams die de motorinstellingen gebruiken om extra lucht naar de achtervleugel te sturen. “Motorstanden mogen alleen invloed hebben op de prestaties van de motor en de betrouwbaarheid. Het aanpassen van de uitlaatstroom is daar geen voorbeeld van”, verdedigt de FIA haar standpunt. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het dus om Renault, dat sinds de tests al verbazing wekte met een bijzondere plaatsing van de uitlaat, en Ferrari, dat bij Sebastian Vettel een nieuw mysterieus hendeltje op het stuur plaatste.

Hoe word je sneller door je uitlaat?

De vraag is natuurlijk wat teams te winnen hebben met de controle over uitlaatgassen. Eigenlijk is het vrij simpel. Een F1-auto is gigantisch snel in bochten. Hoe meer grip je hebt, hoe harder je door een bocht gaat, want je banden slippen minder snel. Een groot deel hiervan wordt opgewekt door het rubber van de band. Een ander deel wordt versterkt door neerwaartse druk, die door de vleugels opgewekt wordt. Hoe sneller je gaat, hoe meer neerwaartse druk je hebt en dus meer grip. Het is dan ook goed voor te stellen dat er een stuk minder grip is in langzame bochten dan in snelle bochten.

Tekst gaat verder onder de foto.

Wat de FIA denkt, is dat er extra lucht op de achtervleugel wordt geblazen. Hierdoor wordt de neerwaartse druk op de achterkant groter en is er dus meer grip. Dit kan tot gevolg hebben dat wagens sneller door een bocht kunnen, maar bijvoorbeeld ook dat er minder wielspin is bij het accelereren. Dat kan gigantisch veel voordeel opleveren over een hele ronde.

Altijd hetzelfde liedje

Het is zeker niet de eerste keer dat teams de grenzen van de regels opzoeken rondom uitlaatgassen. Fans die de F1 langer volgen herinneren zich wellicht nog de geblazen diffuser die Red Bull vanaf 2009 gebruikte en Vettel vier wereldtitels opleverde. Hoe de teams het nu precies doen, is natuurlijk strikt geheim. Eerder kon met kleine vleugeltjes de lucht naar de achtervleugel gestuurd worden, maar nu lijkt het via een extra omleidingskanaal te worden aangevoerd. De vraag bij dit soort vondsten blijft altijd: is het door slimheid snel of ouderwets vals spel? En dan nog: heeft de FIA wel de mogelijkheid om echt in te grijpen?

In 2019 wil de FIA definitief een einde maken aan de discussie door de positie van de uitlaat vast te leggen. Zoals alle andere reglementswijzigingen wordt dat binnen een technische werkgroep besloten.