Hoe werkt de training?

De trainingen zijn een heel belangrijk onderdeel van het Formule 1-weekend. Alle teams en coureurs gebruiken de 1e, 2e en 3e training als voorbereiding op de kwalificatie en de race. De rijders leren het circuit kennen en de teams bekijken hoe de auto zich gedraagt.

Een team als Red Bull Racing heeft ongelooflijk veel technische snufjes om vanalles bij te houden. Een F1-auto zit vol met sensors die meten hoeveel benzine er bijvoorbeeld verbruikt wordt en hoe hard de banden slijten. Met de resultaten en de ervaringen van de coureur wordt in de trainingen de strategie bepaald voor de kwalificatie en de race.

Soms hoor je weleens: die trainingen maken allemaal niet zo veel uit. Als je naar de tijden kijkt, is dat inderdaad waar. Het is leuk als Max Verstappen de snelste tijd rijdt in een training, natuurlijk. Maar het zou kunnen dat hij die tijd neerzette met weinig benzine en op zachte banden, waarmee je sneller kunt rijden. Soms staat Lewis Hamilton in zijn supersnelle Mercedes na een training slechts 7e. Dan is het waarschijnlijk dat hij met meer benzine en/of hardere banden rondreed. In de training is het daarom goed om te kijken naar de bandenkeuze.

Op vrijdag zijn er 2 trainingen. Dan worden er allerlei afstellingen uitgeprobeerd. Er worden bijvoorbeeld ‘snelle’ ritjes gemaakt als voorbereiding op de kwalificatie. Ook doen Verstappen en zijn collega’s ‘lange’ runs in de trainingen. Daarin wordt een race nagedaan, om zo te kijken hoe een auto daarop reageert. Op de zaterdagochtend voor de kwalificatie is de laatste training. Daarin worden de puntjes op de i gezet en de afstelling voor de kwalificatie en race definitief vastgesteld. Al met al zijn die trainingen dus echt niet voor niets!

Meer vragen? Hier worden de andere regels in de Formule 1 uitgelegd!