Hoe zit dat met de banden?

Sinds een paar jaar zijn de banden doorslaggevend in de Formule 1. Ze bepalen de tactiek van een team. Er werd aan fabrikant Pirelli gevraagd om banden te maken die sneller slijten dan nodig, om zo het spektakel te verhogen. Het wisselen van banden in de pitsstraat is natuurlijk spannend. Daarnaast moet je vaker een pitstop maken met zachtere banden. Dus dan verlies je meer tijd met het wisselen van banden. Is die tijd goed te maken? De bedoeling is van wel…

banden-formule-1-jpg

Pirelli maakt 5 soorten banden voor droge omstandigheden in de Formule 1 en die hebben allemaal een streep erop in een andere kleur. Het gaat om de ultrazachte (paars), superzachte (rood), zachte (geel), medium (wit) en harde (oranje) banden. Hoe zachter de band, hoe beter die aan het asfalt kleven en hoe harder je dus kunt rijden. Wel slijten ze sneller. Bij elke race mogen de teams en coureurs 3 van de 5 ‘compounds’ (soorten) kiezen. De keuze is afhankelijk van het soort baan waarop wordt geracet. Als er veel bochten in zitten en er hard geremd moet worden, wordt meestal voor wat hardere soorten banden gekozen.

Elk F1-weekend krijgen de coureurs 13 setjes van 4 banden van Pirelli. Het is niet toegestaan om bijvoorbeeld vooraan superzachte te monteren en achter zachte. Daarvan gaan auto’s zich ook raar gedragen, dus dat heeft weinig zin. Naast die 13 krijgen de teams ook nog 4 sets ‘intermediate’-banden (groene kleur). Die kun je ook wel zien als ‘tussen-banden’. Ze zijn niet voor hele natte omstandigheden, maar ook niet voor droge. Als het een beetje nat is, gebruik je deze banden.

Naast de droogweerbanden en tussenbanden zijn er ook nog regenbanden (blauwe kleur). Als het zeikt van de regen, is het verstandig om deze banden met profiel onder de auto te leggen voor maximale grip.

Belangrijke regel: elke race moet je minimaal 2 soorten banden kiezen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je op de mediumband een hele race kunt rijden, maar dat mag dus niet. Er moet minimaal 1 keer gestopt worden voor een andere bandensoort. Deze regel geldt niet als de baan als nat wordt verklaard door de wedstrijdleider Charlie Whiting.

Brandstof bijtanken mag trouwens niet meer. Je moet dus eindigen met de brandstof die je aan het begin in de tank hebt gegooid. Je zult zien dat de rondetijden tijdens de race steeds beter worden omdat de auto’s lichter worden. De brandstof wordt immers verbrand.

Meer vragen? Hier worden de andere regels in de Formule 1 uitgelegd!