Hoe zit het met de kwalificatie?

De kwalificatie in de F1 is eigenlijk gewoon een afvalrace. De kwalificatie is in 3 stukken gehakt en aan het eind van elk deel vallen er een paar mannen af. In het Engels is kwalificatie ‘qualification’. Daarom hoor je commentator Olav Mol misschien soms zeggen: Q1, Q2 of Q3. Het zijn de delen van de kwalificatie.

Aan het eerste deel van de kwalificatie (Q1) doen alle 22 coureurs mee. In 18 minuten mogen ze zo veel mogelijk ronden rijden als ze maar willen. De 16 rijders met de snelste rondetijden mogen door naar het volgende deel van de kwalificatie. De 6 langzaamste vallen af. Zij starten op de plaatsen 17 tot en met 22, op basis van hun rondetijden in Q1.

In Q2 (het tweede deel van de kwalificatie) zijn er dus nog maar 16 coureurs over. Zij proberen allemaal om door te gaan naar Q3, waarin de beste 10 mannen (vrouwen mogen trouwens ook meedoen, maar nu zijn het allemaal mannen) tegen elkaar strijden om de beste startposities. Het is een stuk makkelijker om als 3e te starten dan als 13e, want dan hoef je minder mensen in te halen om vooraan te komen. Soms klagen coureurs over ‘verkeer’. Ze kunnen natuurlijk de beste tijd neerzetten als ze vrij baan hebben.

n het tweede deel van de kwalificatie is 15 minuten de tijd om een snelle ronde neer te zetten. De beste 10 gaan door naar Q3, dus ook in dit deel vallen er 6 af.

Na een korte pauze is dan het mooiste deel van de afvalrace: Q3, waarin de 10 snelste coureurs van Q2 tegen elkaar strijden om pole-positie, oftewel de 1e plek op de startgrid. Het derde en laatste deel wordt ook wel de top tien-kwalificatie genoemd. Op basis van de rondetijden in dit deel worden de plaatsen 1 tot en met 10 verdeeld voor de zondag. De allerbeste coureurs en snelste auto’s verstoppen zich niet meer zoals in de training: het gas gaat er maximaal op in Q3!

Meer vragen? Hier worden de andere regels in de Formule 1 uitgelegd!