Hoe zwaar is de Dakar Rally nou echt? 'Kistrijders' slapen 2 weken bijna niet
i

ANP

Hoe zwaar is de Dakar Rally nou echt? 'Kistrijders' slapen 2 weken bijna niet

Martijn Baars • 23:01, 20-01-2018 / Laatste Update: 14:04, 12-12-2023

Het einde van de Dakar Rally is in zicht. Na 1 week was al 24 procent van de deelnemers die aan de race begon, uitgevallen. Inmiddels is dat aantal al fors opgelopen. De meeste deelnemers noemen deze editie dan ook de zwaarste ooit. Maar hoe zwaar is de Dakar nou eigenlijk?

De Rally wordt gereden door motoren, quads, auto's, buggy's en vrachtwagens.

Onbegaanbaar terrein

Het zwaarste aan de race is het afwisselende terrein. Zand, modder, duinen, stenen, bergen: alles komt voorbij. Het maakt niet uit met welk voertuig je meedoet, het is opletten en hard werken. Het is 2 weken topsport die veel van een mens vraagt.

Crashen

Volgens veel Dakar-volgers en deelnemers zijn de motorrijders de echte helden. Zij hebben het fysiek het zwaarst in de zanderige duinen en de rotsachtige rally stukken. 1 keer niet opletten of verslappen en je ligt op je muil. En als het een keer mis gaat op de motor, is het meestal ook gelijk einde race.

Slaapgebrek

Toch hebben alle deelnemers nog een grotere vijand dan het terrein: gebrek aan slaap. Sommige deelnemers hebben tijdens de race zoveel pech dat ze de nacht in de woestijn door moeten brengen. En als ze dan bij zonsopgang de etappe af kunnen maken, mogen ze bij aankomst aan de finish meteen weer door naar de volgende etappe.

Alles in 1 kist

Maar de kistrijders hebben het pas echt zwaar. Dat zijn motorrijders die behalve hun motor en een rugzakje de hele race niet meer bij zich hebben dan een kist van 80x45x35cm, die door de organisatie van finishplaats naar finishplaats wordt gebracht. Daar moet alles in zitten. Gereedschap, repen voor onderweg, kleding, een tent, een slaapzak... alles wat ze tijdens de Dakar nodig denken te hebben.

Tekst gaat door onder video

Zelf sleutelen

Waar eigenlijk iedereen een team om zich heen heeft, is de kistrijder eenzaam en alleen. Zeker bij de topteams hoeft de deelnemer zelf bijna niet te sleutelen. Hij of zij wordt door een heel team geholpen. De kistrijder moet wel alles zelf doen. Dus direct na een etappe van een dikke 6 uur ploeteren, mogen ze nog eens gaan sleutelen aan de motor.

Nachten door

Vaak komen ze tegen het schemeren aan. Dan moeten ze de hele motor nog nalopen en alle problemen die tijdens de dagen in het mulle zand zijn ontstaan verhelpen. Vaak sleutelen ze de hele nacht door want de volgende morgen moet hun kist met materiaal alweer vroeg mee in de vrachtwagen van de organisatie. Vaak kunnen ze dan nog snel een paar uur slapen voor ze weer van start moeten.

Organisatie

De organisatie is de enige die de kistrijders een beetje helpt. Zij zorgen voor eten en drinken voor de deelnemers. Ook mogen de deelnemers 2 extra wielen en een setje banden aan de organisatie meegeven. De wielen en banden hoeven uiteraard niet in de kist mee.

Kosten

Waarom zou je dan deelnemen als 'kistrijder'? Velen zullen zeggen dat de kistrijders het echte avontuur meemaken, maar het kan ook gewoon om geld gaan. Deelnemen aan de Dakar is duur maar als kistrijder is het wel het goedkoopst. Voor 20.000 euro mag je jezelf 2 weken martelen op een motor, in het zand, met weinig slaap. Koopje toch?

Kistklassement

Overigens zijn Nederlanders vaak goed vertegenwoordigd in het kistklassement in de Dakar Rally. Robert van Pelt won hem in 2014 en Jurgen van den Goorbergh in 2016. Van den Goorbergh rijdt dit jaar weer mee in de Dakar, maar winst in het kistklassement zit er niet echt voor hem in dit keer. Hij staat 4e met een kleine 4 uur achterstand op de beste kistrijder. De best geplaatste Nederlander in het kistklassement is Hans Jos Liefhebber. Hij staat 3e en heeft 2,5 uur achterstand op de nummer 1, de Fransman Olivier Pain.