5 lessen die we hebben geleerd van de 1e wintertests
i

ANP

5 lessen die we hebben geleerd van de 1e wintertests

admin • 19:51, 21-02-2020 / Laatste Update: 20:33, 07-01-2024

De 1e testweek in Barcelona zit erop voor de Formule 1-teams. Bij een aantal renstallen zullen ze lachend een cerveza drinken, terwijl het in andere kringen wellicht wat minder gezellig is. Wat hebben we allemaal geleerd behalve dat Mercedes iedereen een streek leverde?

1. Mercedes en Red Bull zijn betrouwbaar

Het belangrijkste is deze dagen om data te verzamelen: kloppen de resultaten van de windtunnel met het echte werk? In die zin hebben de topteams Mercedes en Red Bull Racing een goede slag geslagen. Zij reden namelijk de meeste ronden van allemaal: 559 om 557. Bij Williams en Ferrari, waar een motor gewisseld moest worden, en Haas, waar 2 crashes waren, werd veel tijd in de pits besteed.

Mercedes - 559

Red Bull - 557

McLaren - 499

Alfa Romeo – 489

Renault – 456

AlphaTauri – 446

Racing Point – 423

Ferrari – 394

Williams - 368

Haas F1 - 364

2. Balans ver te zoeken bij Haas

Net als het hele vorige seizoen ziet Haas er weer niet goed uit. Het had de twijfelachtige eer om de enige crash van de afgelopen dagen te hebben, 2 stuks zelfs. Allebei de coureurs Kevin Magnussen en Romain Grosjean kwamen in de banden terecht. Wellicht is de balans van de Amerikaanse wagen weer niet in orde. De laatste dag moesten ze al vroeg afbreken vanwege de vele schade.

O, en die wagen is nog langzaam ook. 41 kilometer langzamer op topsnelheid dan de Mercedes op dag 2!

3. Bottas en Hamilton gaan erg hard

Nee, we zouden geen conclusies aan de rondetijden verbinden. Wel kunnen we objectief stellen dat Mercedes 1,3 seconde sneller was dan de rest van het zootje en nog maar 3 tiende van een seconde van de pole position-tijd van de afgelopen Grand Prix van Spanje zit. Indrukwekkend, zeker omdat de nieuwe wagen pas net op het baan rondrijdt. Kinderziektes? Neuh...

De gecombineerd 10 snelste tijden van de afgelopen 3 dagen:

1. Bottas, Mercedes, 1:15.732 (dag 3)

2. Hamilton, Mercedes, 1:16.516 (dag 3)

3. Raikkonen, Alfa Romeo, 1:17.091 (dag 2)

4. Ocon, Renault, 1:17.102 (dag 3)

5. Stroll, Racing Point, 1:17.338 (dag 3)

6. Perez, Racing Point, 1:17.347 (dag 2)

7. Kvyat, AlphaTauri, 1:17.427 (dag 3)

8. Giovinazzi, Alfa Romeo, 1:17.469 (dag 3)

9. Verstappen, Red Bull, 1:17.516 (dag 1)

10. Ricciardo, Renault, 1:17.574 (dag 3)

4. Het trekstuur van Mercedes

Sja, we moeten toch maar weer terug naar Merc. Het Brits-Duitse team kwam namelijk met een absurde vondst op de proppen, een stuur dat je in en uit kunt trekken zodat de stand van de wielen verandert. Goed voor de topsnelheid én de grip in de bochten. Het DAS is revolutionair, niet illegaal in 2020 en de concurrentie ligt nu al mijlenver achter. Met dank aan Renault voor het illustreren.

Cyril abiteboul and Renault Mechanics trying to figure out what's going on with Mercedes steering wheel 😂

This is probably the reaction of the whole paddock!#F1Testing #F1 pic.twitter.com/091L2zJvRq

— Eau rouge (@Insidef1) February 20, 2020

5. Red Bull degelijk, Ferrari matig

Er valt nog niet zo veel te zeggen over de snelheid van de nieuwe 'Bull' van Verstappen, behalve dat hij betrouwbaar is. Een goed begin, want dat is weleens anders geweest voor de Nederlander. Ferrari meldde zich helemaal nog niet in de top 5 en heeft duidelijk geleerd van vorig jaar. Toen was het supersnel in de tests, maar werd het daarna verslagen door Mercedes. Meer reden tot zorg is dat de motor vrijdag stuk ging en het totaal aantal afgeronde rondjes laag is. Werk aan de winkel daar.