Getting some soliiid work in #season2018

Een bericht gedeeld door Max Verstappen (@maxverstappen1) op

Fitboy Verstappen baalt van regels en Halo: 'Ding is lelijk, zwaar en niet in mijn voordeel' (foto's)

Trevor Wagener • 17:14, 15-02-2018 / Laatste Update: 21:06, 07-01-2024

In een vooruitblik op het nieuwe Formule 1-seizoen uitte Max Verstappen opnieuw zijn onvrede over de halo. Die nieuwe cockpitbeveiliging is volgens de Limburger 'lelijk en vrij zwaar'.

"Het is voor mij als lange, zwaarder gebouwde coureur niet in mijn voordeel." In een prima verzorgd videootje op de website van Aston Martin Red Bull Racing keek Max Verstappen terug op het vorige racejaar en vooruit op zijn 4e campagne in de F1.

Making a good start to what should be a great year 💪 #2018 #keeppushing

Een bericht gedeeld door Max Verstappen (@maxverstappen1) op

Rustig, man

De laatste maanden heeft hij vooral relaxed gedaan, liet hij weten. "Tijd met familie en vrienden doorgebracht in Oostenrijk en Monaco. Niet te gek, gewoon een beetje chillen", aldus Verstappen. "Ik heb de laatste jaren al zoveel gereisd dat ik ook wel verlangde naar een paar weken zonder teveel activiteit."

Zweten

Ondertussen werkte Verstappen hard in de sportschool en dat moet ook wel: de 1e testritten beginnen. Hij heeft er in ieder geval zin in. "De sfeer in het team is goed. Iedereen is gemotiveerd na ons sterke einde van vorig jaar. En ik heb de indruk dat niemand meer kan wachten tot we echt gaan beginnen. Natuurlijk is het fijn om even vrij te hebben gehad. Vakantie met de familie, de batterij weer even opladen. Maar op een bepaald moment wil je ook graag weer aan de slag."

Balanced #keeppushing #season2018

Een bericht gedeeld door Max Verstappen (@maxverstappen1) op

'Pull up in a brand new whip'

En dat in de RB14, de opvolger van de nogal sputterende RB13 waarin Verstappen in de 1e maanden regelmatig uitviel. Wat ie verwacht? "In het algemeen hoop ik dat de auto er mooi uitziet en hopelijk snel is. Een stap vooruit. Zodat we meteen vanaf de start een auto hebben om voorin mee te doen. En niet eerst de achtervolging in moeten zetten, zoals vorig jaar. Dat is voor ons veruit het belangrijkste."

Geen gezicht

Alleen met de halo, de nieuwe zogenaamde kooi boven de cockpit die als hoofdbeveiliging dient, zit Verstappen dwars. "Die wordt erg lelijk. Daar kijk ik totaal niet naar uit. De halo is vrij zwaar. Meer dan 6 kilo!?", wist Verstappen. "Dat is voor mij als een van de langere, wat zwaarder gebouwde coureurs absoluut niet in mijn voordeel. Ideaal is het zeker niet."

Materiaal-meuk

Ook de nieuwe motorenregel zit hem niet lekker. In het hele seizoen mag hij maar 3 motoren gebruiken. "Dat wordt zeker een grote uitdaging", voorspelt Verstappen. "Vorig jaar gebruikten we er 6. Nu moeten we terug naar de helft. Hopelijk lukt het ons. Maar dat wordt afwachten."

Bandjes

De nieuwe banden van Pirelli boeien hem minder. "Uiteindelijk is het vrij simpel, omdat je toch doorgaans de zachtere compounds selecteert. Maar het is wel interessant om te zien hoe de nieuwe banden zich gaan gedragen, want eigenlijk weet niemand dat nu nog goed. Hopelijk gaat dat tenminste een paar races een beetje door elkaar gooien."

Good morning #monday

Een bericht gedeeld door Max Verstappen (@maxverstappen1) op

Competitie

Kan hij Ferrari en Mercedes uitdagen? "Dat weet ik gewoon nog niet. We moeten dit seizoen zelf zo goed mogelijk benaderen, maar hoe andere teams er voorstaan weet je niet. Ik heb daarom ook nog helemaal geen verwachtingen, voordat we gaan testen. En eigenlijk weet je na de 1e race pas echt waar je staat."

Just hanging around a bit #lazysunday #keeppushing

Een bericht gedeeld door Max Verstappen (@maxverstappen1) op