Formule 1 claimt woord 'Shoey' om flinke flappen te vangen
i

EPA

Formule 1 claimt woord 'Shoey' om flinke flappen te vangen

admin • 16:23, 30-04-2018 / Laatste Update: 08:01, 08-01-2024

Dat het bij de Formule 1 voor een groot deel om geld draait is natuurlijk geen verrassing. De organisatie achter de populairste racecompetitie van de wereld heeft nu weer een nieuwe truc verzonnen om wat extra geld in het laatje te brengen. Ze hebben de rechten voor het woord 'Shoey' geclaimd.

Voor de mensen die geen idee hebben wat een 'Shoey' is: Shoey is het drinken uit je schoen. Daniel Ricciardo heeft daar binnen de F1 zijn handelsmerk van gemaakt. Iedere keer als de Australiër een race wint gooit hij wat champagne in zijn race-laarzen, om vervolgens te genieten van bubbels uit gemixt met de geur van zijn eigen zweetpoten. Check hieronder hoe Ricciardo Sir Patrick Stewart zover kreeg om ook een slok te nemen.

Tekst loopt door onder video

Claimen

Met het claimen van het woord heeft de F1 geen macht over wie wel en wie niet uit zijn schoen mag drinken bij een overwinning in de sport. Wel moet iedereen die nu een shirt, poster of koffie kopje laat maken met het woord 'Shoey' d'r op, flink geld lappen aan de raceorganisatie.

Dat zou Red Bull Racing misschien wel tot de grootste verliezer van de actie kunnen maken. Rond de jaarwisseling bedacht de organisatie namelijk een actie rondom het woord. Je kon via de site een kartonnen schoen laten maken om bij de jaarwisseling uit te drinken. Mocht Red Bull meer van dit soort acties willen bedenken moet het voortaan dus goedkeuring hebben van de F1.

Australisch ritueel

De grote grap is dat een 'Shoey' helemaal niet zijn oorsprong vindt in de F1. Het is de afgelopen 15 jaar vooral populair geworden in Australië door reclame van The Mad Hueys. Een kledingmerk Down Under, waar ze al sinds 2002 het woord 'Shoey' gebruiken.