Halo nu al dik probleem voor F1-teams: auto's 14 (!) kilo zwaarder
i

ANP

Halo nu al dik probleem voor F1-teams: auto's 14 (!) kilo zwaarder

admin • 18:51, 24-11-2017 / Laatste Update: 03:59, 05-01-2024

De monteurs in de Formule 1 wacht een hels karwei. De 'halo', de beschermbeugel die volgend seizoen ingevoerd wordt, brengt nu al behoorlijke problemen met zich mee: dat ding is veel te zwaar!

Uit berekeningen van Force India blijkt dat de halo de F1-wagens 14 kilo zwaarder maakt. Dat is behoorlijk wat. Zeker als je bedenkt dat een wagen volgens de regeltjes van de FIA volgend jaar minimaal 734 kilo mag wegen. Voor de teams wordt het door de gewichtstoename moeilijk om daarbij in de buurt te komen. Zodra de auto zwaarder is, gaat het alleen maar ten koste van de tijd.

14 kilo (!) extra

De teams zullen dus moeten bedenken hoe zij zo dicht mogelijk in de buurt van de 734 gaan komen. De halo moet er sowieso op, dus daar valt niets op te winnen. De halo is 14 kilo extra, terwijl er minimaal 6 kilo bij komt volgens de regels.  De 14 kilo zit hem niet alleen in de stang zelf, maar ook in de bevestigingspunten. Er zal dus ergens 8 kilo weg moeten om zo laag mogelijk in het gewicht te kunnen zitten.

Gewichtsverdeling

Daarnaast zullen de teams ook nog behoorlijk moeten knutselen met de gewichtsverdeling van de bolides. Een optimale verhouding van 45-55 (voorkant-achterkant) wordt door de zware halo volgens een aantal engineers waarschijnlijk niet gehaald. En daar zijn ze dus totaal niet blij mee.

Max Verstappen testte de halo vorig jaar op het circuit van Monza. Zo ziet het rijden met een halo eruit op zijn wagen:

Force India-baas snapt er niks van

Andy Green, de technisch directeur van Force India zet nu al zijn vraagtekens bij de halo. Geërgerd zegt hij dat ze er totaal niet op voorbereid zijn. "Het is een keuze. Of je neemt extra gewicht en accepteert dat je 6 tot 8 kilo boven het minimumgewicht zit. Of je verandert de architectuur van de auto nog. Het stomme is dat we de banden voor 2018 nog niet of nauwelijks kennen. We rijden er volgende week voor het eerst mee. Pas daarna kunnen we zeggen welke gewichtsverdeling we nodig hebben."

Snel uit die wagen klimmen!

Tijdens de vrije training in Abu Dhabi reden 3 coureur met een halo: Valtteri Bottas (Mercedes), Antonio Giovinazzi (Haas) en Marcus Ericsson (Sauber). Bottas had donderdag al geprobeerd om zo snel mogelijk uit zijn auto te stappen. Hij had daar 9,59 seconden voor nodig, terwijl een coureur in 2018 binnen 7 seconden uit zijn auto moet zijn.

Dit vinden de Formule 1-coureurs trouwens van de halo: