Hermann Tilke is de architect van de Formule 1

Hermann Tilke is de architect van de Formule 1

admin • 11:06, 02-04-2016 / Laatste Update: 18:01, 07-01-2024

Max Verstappen trekt met het Formule 1-circus dit jaar langs 21 circuits. Maar enkele daarvan dragen niet de signatuur van de Duitser Hermann Tilke (60), een monopolist als het gaat om circuitarchitectuur. De Akenaar krijgt regelmatig kritiek, maar bij Bernie Ecclestone, de baas van de Formule 1, kan hij niet kapot.

Och, als Bernie Ecclestone het hem vraagt, zou zijn antwoord niet meteen afwijzend zijn: een circuit aanleggen op de maan. Hermann Tilke houdt wel van uitdagingen.

Neem het Bahrain International Circuit, dit weekeinde het decor voor de tweede ronde van het Formule 1-WK. Het kleine oliestaatje in de Perzische Golf, voor de kust van Saudi-Arabië, bestaat vooral uit zand. Omdat de olievoorraden over enkele decennia dreigen uit te drogen, besloot koning Shaikh Hamad Bin Isa Al Khalifa in 2004 dat het toerisme een impuls moest krijgen. En verzin dan maar eens een beter uithangbord om aandacht op je land te vestigen dan een Formule 1-race.

Tilke kreeg de opdracht een gloednieuw circuit aan te leggen. Dat deed de Akense architect, die in een grijs verleden als toerwagencoureur zelf aan races deelnam, niet in de contreien van hoofdstad Manama of langs de majestueuze Al-Fatih-moskee, maar een slordige dertig kilometer zuidelijker.

Na een oneindig saaie rit langs jaknikkers, her en der een nederzettinkje, een zwaar bewaakte militaire basis, de waarschijnlijk meest afgelegen universiteit van de wereld, wat plukjes begroeiing, maar toch vooral zand, oneindig veel zand. Daar, op de plek waar ooit kamelen hun dorst lesten, lusten de Formule 1-bolides anno 2016 nog wel een litertje brandstof. Te bereiken over een vierbaans snelweg, waarvan de vraag is wie er maandag - als Circus Ecclestone zijn tenten heeft afgebroken - nog overheen rijdt.

Arabische bouwstijl

Wie de zandvlakte van Bahrein doorkruist, ziet dat Tilke er veel aan gelegen is geweest de Arabische bouwstijl te handhaven. Minaretachtige torens dienen als ophanging van overkappingen, die aan immense woestijntenten doen denken. De kleuren zijn aangepast aan de omgeving: zandkleurig.

,,Je probeert een circuit altijd in de geest van het land of de streek te maken,'' zegt Tilke, dit weekeinde te gast op de baan waarmee hij twaalf jaar geleden furore maakte in het Midden-Oosten. Later deed hij er in Abu Dhabi nog een schepje bovenop. ,,Een beetje nostalgie mag, maar veiligheid en comfort zijn leidend bij een ontwerp.''