Kritiek op sponsordeal Heineken in Formule 1
i

Pro Shots

Kritiek op sponsordeal Heineken in Formule 1

Martijn Baars • 13:28, 15-06-2016 / Laatste Update: 20:44, 12-12-2023

Met het binnenhalen van biergigant Heineken als sponsor van de Formule 1, heeft Jean Todt, directeur van de FIA, een grote slag geslagen. Toch is niet iedereen blij met de alcoholdeal. De Fransman, in het verleden teambaas van Ferrari, is namelijk in de Verenigde Naties een grote lobbyist voor veilig autorijden.

Wie de afgelopen GP van Canada goed bekeek, zag overal en nergens de kenmerkende groene reclameborden van Heineken langs de weg, op het podium en bijna de rest van Canada. Om als lobbyist een alcoholmerk als sponsor in de autosport binnen te halen, is op z'n zachtst gezegd ongelukkig te noemen.

Dodelijke verkeersongevallen

Eurocare, dat zich in Europa inzet om alcoholreclames uit de sport te weren, is niet blij met Todt. 'We willen u eraan herinneren dat drankgebruik nog altijd een van de belangrijkste oorzaken is van dodelijke verkeersongevallen. Om die reden is het zorgelijk dat de Formule 1 nu in zee gaat met een alcoholproducent', aldus Eurocare in een brief aan Todt.

Elke vijf seconden reclame

Eurocare telde het aantal referenties naar alcohol in de GP van Monaco van vorig jaar. Zij telden liefst 11 keer een reclameboodschap in een minuut. Dat komt neer op een positief geluid over alcohol elke vijf seconden.

De organisatie hoopt dat de FIA-directeur de sponsordeals met alcoholfabrikanten opzegt.

[poules_f1 athlete="verstappen ricciardo" url="http://sportnieuws.nl/games/formule-1-game"]