Max Verstappen had gewoon 2e moeten staan in het kampioenschap

16 april 2018

ANP

We weten allemaal dat Max Verstappen geen droomstart heeft in 2018. De wagen van Red Bull Racing is vanaf de eerste GP in Australië niet sterk genoeg om op eigen kracht te winnen. Toch bewees Max' teammaat Daniel Ricciardo dat er een overwinning in zit. Max had zelfs gewoon 2e kunnen - of eigenlijk moeten - staan.


Na de safety car-periode had Max Verstappen in China de beste kaarten in handen en dus had ook hij op de hoogste trede kunnen staan. Maar net als in Australië en Bahrein maximaliseerde de Nederlander niet, dit keer door eigen fouten. Hoe had het kampioenschap eruit gezien als Max iets langer zijn geduld had vastgehouden?

Had Verstappen iets meer geduld gehad in China, dan bestaat er geen twijfel over dat de Nederlander de race had gewonnen. Was hij in Bahrein gewoon achter Hamilton aan gereden, dan was hij daar als 4e geëindigd. Daarbij moet gezegd dat er ook een kans was geweest dat Max op een ander punt in de race Hamilton, die niet lekker in zijn vel zit, in had kunnen halen.

Had Verstappen in Australië iets meer tijd genomen om de Haas van Magnussen op te vreten, dan had hij ook daar als 4e kunnen finishen. Al is het ook de vraag hoe groot de schade was aan zijn auto.

'Wat als...?'
Een snelle rekensom leert ons dat Verstappen met deze ‘wat als’-scenario’s gewoon op de tweede plaats had gestaan in het kampioenschap met 49 punten, of 45 als hij in Australië als 6e was geëindigd. Vettel zou er, zonder de crash met Max in China, waarschijnlijk 60 hebben gehad. Hamilton volgt op 41 punten in ons virtuele klassement. Natuurlijk hebben andere rijders ook pech gehad, maar toch kun je hier wel iets zinnigs over zeggen.

Want hoezeer Verstappen en Ricciardo ook roepen dat ze niet de auto hebben om kampioen te worden, zorgt het gevecht tussen Ferrari en Mercedes ervoor dat Red Bull kansen krijgt. Dan kan het zomaar zo zijn dat je er aan het einde van het seizoen nog steeds tussen staat. Ricciardo toonde het goede voorbeeld in China. Onder het mom ‘if life gives you lemons, make lemonade’, kwalificeerde de Australiër zich als zesde na een late motorwissel. Toen de race op zijn kop kwam te staan was het niet Max maar Ricciardo die profiteerde.

Red Bull kan profiteren van strijd Mercedes en Ferrari
Als je kampioen wil worden, moet alles kloppen. Je moet een snelle auto hebben en een die betrouwbaar is. Je moet niet uit de race worden gereden en jezelf niet uit de race rijden. Maar bovenal: jij moet er klaar voor zijn wanneer een kans zich voordoet. Het is nu aan Max om te laten zien dat hij klaar is om wereldkampioen te worden. Hoewel niemand Red Bull als favoriet ziet, zijn ze zeker niet kansloos als het seizoen zich op deze manier ontwikkelt.

Hoe realistisch het is dat Max 2e had kunnen staan? Dat valt wel mee. Laten we ophouden over leeftijd, ervaring en agressiviteit. Max heeft gewoon het talent, de toewijding en de klasse om om te strijden om titels. Het is een geboren winnaar, een killer als het erop aankomt en dat heeft hij al vaak aangetoond.  Het allerbelangrijkste voor Max is nu dat hij begrijpt waar hij nu de fout in gaat, dat hij meer geduld op kan brengen en weer de Max wordt van vorig seizoen kan worden.

Red Bull is zeker niet de grote favoriet, maar heeft betere kaarten dan ooit sinds het tijdperk Ricciardo. En hoe hard zou Max zichzelf voor zijn hoofd slaan als niet hij maar zijn teamgenoot in november met de wereldtitel staat?

Wil jij het belangrijkste FORMULE 1-nieuws gratis via Whatsapp ontvangen? Stuur een app met F1 AAN naar 06 135 591 70 of klik hier.