Bottas wint in Oostenrijk, straf voor Hamilton, podium naar Norris
i

Getty Images

Bottas wint in Oostenrijk, straf voor Hamilton, podium naar Norris

Brian Vesseur • 18:44, 05-07-2020 / Laatste Update: 07:39, 05-01-2024

Wat een race hebben we gezien in Oostenrijk! De Grand Prix in Spielberg is uiteindelijk gewonnen door Valtteri Bottas, gevolgd door teamgenoot Lewis Hamilton. Die werd uiteindelijk als 4e geklasseerd door een straf, waardoor Charles Leclerc 2e werd en Lando Norris 3e.

De start was opvallend, doordat-ie niet zo opvallend was. De coureurs moesten zo lang wachten om weer te kunnen racen, dat ze besloten om de auto's maar heel te houden in de 1e bochten. En zo kwamen alle 20 coureurs netjes weer over start/finish na ronde 1.

Verstappen houdt het niet lang vol

Maar de hekserij in de Formule 1 wil slachtoffers zien. Niet met botsingen, dan wel met autoproblemen. En zo viel Max Verstappen in ronde 11 (van de 71) uit met een - zo leek - elektronisch probleem. Doodzonde, want de Nederlander lag op de 2e plek achter Valtteri Bottas.

De coureur van Red Bull Racing reed op hardere banden dan Bottas en had dus ook langer op de baan kunnen blijven. Om die reden had Verstappen een aardige kans op de overwinning.

Uitvalbeurt Verstappen:

Domino-effect

Verstappens uitvalbeurt bleek er slechts 1 van velen. Daniel Ricciardo, Lance Stroll en Kevin Magnussen volgden ook. Door Magnussens uitvalbeurt moest er zelfs een Safety Car op de baan komen. Dat leverde na 30 ronden - toen de Safety Car weer naar binnen ging - de volgende tussenstand op:

1. Bottas

2. Hamilton

3. Albon

4. Norris

5. Perez

6. Leclerc

7. Sainz

8. Vettel

9. Gasly

10. Kvyat

Let op: dit is een tussenstand.

Buiten die top-10 viel George Russell het meest op. Hij reed op P12. Ondertussen spinde Sebastian Vettel en zakte hij van P8 naar P15.

Hamilton

Lewis Hamilton moest door een gridstraf op P5 beginnen, maar reed zichzelf redelijk snel naar P2. Daar zette hij de neus van z'n auto in de kont van Bottas' bolide. Toch had de Brit moeite zat om langs zijn Mercedes-teamgenoot te komen.

Na een rondje of 46 (van de 71) kregen de Mercedessen last van de versnellingsbakken. Het welbekende "It's James" klonk over de boordradio, met de opdracht aan Bottas en Hamilton om van de kerbstones af te blijven. Geen ramp, gezien beide heren bijna 11 seconden voorsprong hadden op nummer 3 Albon.

Weer een Safety Car

In rondje 50 wéér een Safety Car, door het uitvallen van Romain Grosjean en de zo goed presterende Russell. De slotfase zou dus bepalen of Mercedes echt zoveel langzamer was, sinds die problemen. Dit was de stand toen de Safety Car weer naar binnen ging:

1. Bottas

2. Hamilton

3. Perez

4. Albon

5. Norris

6. Leclerc

7. Gasly

8. Ocon

9. Sainz

10. Giovinazzi

Let op: dit is een tussenstand.

Vlak na de Safety Car kwam er weer een Safety Car. Kimi Raikkonen verloor namelijk zijn rechtervoorband. Waar een wiel normaal vast hoort te zitten, vloog deze zomaar over de baan heen. Gelukkig richtte het projectiel geen verdere schade aan. En zo werd Kimi uitvaller nummer 7, meer dan bijvoorbeeld in Duitsland vorig jaar bij die regenrace.

Albon

Albon wilde vlak na de Safety Car Hamilton inhalen, maar liet zich eraf tikken! Een soort Brazilië 2.0. Zo zakte hij van P3 naar P13...

Slecht nieuws voor Albon, maar goed nieuws voor Perez, die daardoor weer op P3 kwam. Albon viel daarna ook nog uit, wat de waardeloze dag van Red Bull compleet maakte.

De mislukte inhaalactie van Albon:

In de laatste rondjes viel Daniil Kvyat nog spectaculair uit met een kapotte band en reden Leclerc en Norris zich naar het podium. Zo zit de eerste race van 2020 erop, met de volgende einduitslag:

1. Bottas

2. Leclerc

3. Norris

4. Hamilton

5. Sainz

6. Perez

7. Gasly

8. Ocon

9. Giovinazzi

10. Vettel