Nice! Door update is ook mét gridstraf de kwalificatie de moeite waard in 2019

6 december 2018

AFP

Stel dat meerdere Formule 1-coureurs een gridstraf (van 15 plekken) ontvangen voor een race. In 2019 is het dan alsnog aantrekkelijk om te knallen in de kwalificatie. Dat was in 2018 helemaal niet zo: toen hoefde je alleen maar even je kop te laten zien op zaterdag om te kunnen deelnemen aan de Grand Prix op zondag.


Een motor vervangen in de F1 mag maar een paar keer per seizoen. Als je het vaker doet, krijg je een gridstraf van 15 plekken. Vaak krijgen coureurs die straffen rond dezelfde Grand Prix. In 2018 was de regel dat hoe eerder je op de baan stond met je nieuwe motoronderdeel (ten opzichte van de andere coureurs met straffen), hoe verder je vooraan mocht starten. Dus soms had je hele treintjes die voor een rood stoplicht stonden te wachten, ruim voordat een vrije training begon...

Belangrijke kwalificatie
Dat gaan we niet meer terug zien in 2019. Vanaf volgend seizoen wordt je volgorde gewoon bepaald op basis van kwalificatie. Dus als coureur 1 met een gridstraf sneller is dan coureur 2 met een gridstraf, start hij voor hem. Maar wel achter de coureurs zonder een gridstraf. Hebbes?

Extra regel
Nog een klein extra regeltje: elke coureur moet binnen 107% van de tijd van de nummer 1 zitten. Lukt dat niet? Dan mag je - als je toestemming krijgt van de wedstrijdleiding - achter de gridstrafcoureurs alsnog deelnemen aan de race. Maar wel dus helemaal achteraan.