Nieuw seizoen, nieuwe regels: dit zijn de veranderingen in de formule 1

2 januari 2019

ANP

We moeten nog een paar maanden wachten op de start van het formule 1 seizoen, maar in de garages van de raceteams wordt uiteraard al druk gewerkt aan de auto's voor 2019.


Ieder jaar krijgen de raceteams weer nieuwe regels te horen waar de auto aan moet voldoen. Ook dit jaar zijn er weer nieuwe regels, dit zijn de veranderingen voor 2019.

Minder banden
Afgelopen seizoenen was het nogal eens onduidelijk op welke banden er nou steeds werd gereden. In 2018 had Pirelli zelfs 9 soorten banden met allemaal een ander kleurtje. Dat wordt nu overzichtelijker, want voor iedere race wordt nu een soft (rood), medium (geel) en hard (wit) gekozen. Zo is het voor iedereen duidelijk op welke band er wordt gereden.

Andere vleugels
Nog een opvallende aanpassing is die van de vleugels. Zowel de voor, achter en zijvleugels krijgen een andere afmeting, zodat ze beter werken als ze in de slipstream rijden. De voor en achtervleugel worden breder en de opening van de DRS in de achtervleugel wordt groter. De vleugels aan de zijkant, de 'barge boards' worden lager en meer naar voren geplaatst.

Zwaardere auto's
Vanaf dit seizoen moeten de auto's meer wegen. Belangrijk deel van die regel is dat de coureur, met zijn helm en stoel bij elkaar 80 kilo moeten wegen. Dat lijkt misschien niet zoveel, maar de meeste coureurs zijn klein en licht, dus die zullen gewichten in de stoel moeten plaatsen om tot die 80 kilo te komen. Voor Max Verstappen is deze regel echt goed nieuws, met zijn 1.80 is hij een van de grootste en zwaarste coureurs van het raceveld. In een sport waar elke kilo telt, is dit dus gunstig, want de kleinere coureurs hebben nu in ieder geval geen voordeel meer van hun gewicht.

Minder brandstofbesparing
Jaren geleden bedachten ze bij de formule 1 dat het een goed idee zou zijn als coureurs minder brandstof mochten verstoken tijden de race. Dus werd er een maximum van 105 kilo brandstof ingesteld en mocht er tijdens de race niet bijgetankt worden. Gevolg daarvan is dat er tijdens de race soms niet volluit gereden kan worden omdat de tank dan sneller leeg gaat. In 2019 krijgen de coureurs meer brandstof, het gaat naar 110 kilo, en dus kan er meer gescheurd worden.

Nieuwe coureurs
En dan zijn er natuurlijk ook nog veranderingen in de teams. Maar liefst 6 coureurs stonden in 2018 nog niet wekelijks op de startgrid, waar anderen van team wisselden. Alleen bij Mercedes en het team van Haas hebben nog dezelfde piloten achter het stuur zitten.

Bij Ferrari krijgt Sebastian Vettel concurrentie van Charles Leclerc en stapt Kimi Raikkonen over naar Sauber waar hij gaat racen met nieuweling Antonio Giovinazzi. Bij Red Bull werd Pierre Gasly naar voren geschoven als opvolger van de naar Renault vertrokken Daniel Ricciardo. Terwijl bij Toro Rosso wordt gereden met nieuwkomer Alexander Albon en brokkenpiloot Daniil Kvyat. Ook McLaren start met 2 nieuwe racers: Carlos Sainz en Lando Norris terwijl Williams testrijder Robert Kubica een heel seizoen laat rijden met George Russel. Sergio Perez zag Esteban Ocon vertrekken bij Racing Point Force India en gaat daar rijden met Lance Stroll.

Nieuwe motor
Toch is de grootste verandering waarschijnlijk te vinden bij het team van Red Bull, waar na jaren afscheid werd genomen van Renault als motorleverancier. Het team van Max Verstappen gaat in 2019 rijden met een Honda motor, iets waar kleine broertje Toro Rosso in 2018 al mee is gestart.