Dit zijn de nieuwe Formule 1-regels van 2020
i

ANP

Dit zijn de nieuwe Formule 1-regels van 2020

admin • 20:50, 11-03-2020 / Laatste Update: 20:26, 07-01-2024

In het laatste jaar van de ‘oude regels’ zien de auto’s er redelijk hetzelfde uit als vorig seizoen. Voor 2021 staat een grote regelverandering op het programma, maar ook voor 2020 zijn er nog andere reglementen opgesteld. Dit zijn de belangrijkste.

Minder testen

Ze zijn alweer voorbij: de 6 testdagen in het Spaanse Barcelona. Vorig seizoen waren het er nog 8. Het aantal is terug geschroeft om kosten te besparen, bovendien zijn de auto’s een directe evolutie van de 2019-wagens. Daarvoor zijn dus niet veel tests nodig. In het seizoen wordt zelfs helemaal niet meer getest! De test na het seizoen in Abu Dhabi gaat wel door, voornamelijk voor jonge coureurs.

De finishvlag

Voor vorig seizoen werd de zwart/wit geblokte vlag afgeschaft na een aantal incidenten met verkeerd vlaggen. Het elektronische systeem werkte echter niet goed in Japan, waardoor er een rondje te vroeg werd afgevlagd. Daarom gaan we terug in de tijd naar de oude finishvlag.

Niet sleutelen

De monteurs krijgen allemaal 9 uur op donderdag en vrijdag om te rusten, zelfs al is een wagen compleet afgeschreven. Er is bepaald dat er dus al die uren niet gewerkt mag worden aan de auto. 2 keer per jaar mag een team deze regel breken.

Haaienvinnen

De teams hebben een klein plaatje gemaakt voor op de motorkap, zoals McLaren dat in 2019 al deed. Hier is het startnummer van de coureur op gekomen. De bedoeling hiervan is dat de auto’s beter te onderscheiden zijn. Veel zal dit aerodynamisch niet uitmaken.

Kleine lettertjes

Nadat Pierre Gasly vergat zijn auto te laten wegen in Azerbeidzjan, moest hij vanuit de pits starten. Vanaf 2020 mogen de stewards zelf bepalen wat ze ermee doen. De straf was namelijk heel streng. Een valse start levert ook niet meer standaard een zware straf op, maar de stewards mogen beslissen.

Minder elektronica bij de start

Een F1-wagen zit natuurlijk vol met snufjes. 1 daarvan kwam van pas bij de start, maar het is ook een beetje kunstmatig. Daarom is besloten om 90% van de startprocedure op naam van de coureur te laten komen. Zij moeten dus zelf uitzoeken hoeveel toeren ze opzetten bij het vertrek van de startlijn.

Extra motoronderdelen

Er zijn minder straffen te verwachten voor het wisselen van onderdelen in de motor. In 2020 is namelijk een extra MGU-K te gebruiken door de teams. Een wat? Het belangrijkste onderdeel van de krachtbron die de pk’s opwekt. Vorig jaar kregen 9 coureurs straffen omdat ze er meer dan 2 gebruikten. Dit seizoen mogen ze er 3 inzetten.

Meer vragen? Hier worden de andere regels in de Formule 1 uitgelegd!