Red Bull gaat voor 'hyper' agressieve bandenstrategie in Monaco
i

AFP

Red Bull gaat voor 'hyper' agressieve bandenstrategie in Monaco

Martijn Baars • 20:12, 15-05-2018 / Laatste Update: 11:50, 08-01-2024

De GP van Monaco gaat een interessante race worden, vooral vanwege de banden. Waarom? Voor het eerst dit seizoen worden de nieuwe hypersoft-banden gebruikt. De allerzachtste banden (roze wangen) die er bestaan. Red Bull richt er de volle aandacht op en rekent op een verrassing.

Een overzicht van de bandenkeuze voor de GP van Monaco:

Ready to turn the paddock #Fit4F1 Pink?! #MonacoGP #Hypersoft https://t.co/SSeV9bNkbK pic.twitter.com/nXZ0iVfic8

— Pirelli Motorsport (@pirellisport) May 15, 2018

Wat er zo opvallend aan is? Max Verstappen en Daniel Ricciardo zijn de enige coureurs van de top-6 die het maximaal aantal hypersofts meenemen. Ferrari kiest voor ietsje veiliger en neemt een setje ultrasofts (paars) extra mee. Mercedes doet het helemaal conservatief: Hamilton heeft 2 setjes supersoft (rood) en 2 setjes ultrasoft. Bottas doet het met 3 setjes ultrasofts en 1 supersoft. Dat betekent dus dat Red Bull, meer dan andere renstallen, erop gokt dat de hypersoft-compound lang mee kan gaan tijdens de wedstrijd.

Pole position

In Monaco is grip het allerbelangrijkst. In het bochtige stratencircuit hoopt Red Bull dat de keuze voor hypersofts hun een plekje op de voorste startrij oplevert, met als hoogtepunt een pole position voor de Nederlander of de Australiër.

In 2016 wist Ricciardo namens Red Bull Racing voor het laatst een pole te bemachtigen, dat was ook in het prinsdom. Met de nieuwe updates en een sterk tempo in de laatste, bochtige, sector van Barcelona, denkt de renstal met de rode stier zeker weer kans te maken.