Waarom de extra punten in de F1 veel verschil kunnen maken

8 maart 2019

Getty Images

De grote bazen van de Formule 1 hebben voor 2019 een nieuwe regel toegevoegd: de coureur die in de race de snelste ronde neerzet, krijgt een bonuspunt. Best fijn, een extra punt. Zeker voor de kleinere teams. Maar hoeveel maakt zo'n extra punt nou eigenlijk uit in het kampioenschap? We checkten het bij de eindstand van 2018.


Allereerst moeten we de haken en ogen aan die nieuwe regel uitleggen. Dat extra punt krijg je alleen als je ook in de top-10 bent gefinisht. Als voorbeeld nemen we Kevin Magnussen, die bij de race van Singapore de snelste ronde neerzette. De Deen eindigde die Grand Prix als 18e, waardoor de coureur van Haas dus géén extra punt zou krijgen met de nieuwe regels.

Onduidelijkheden
Of het punt dan gaat naar de coureur die de op-een-na snelste ronde heeft gereden? Dat is nog even de vraag. In het Singapore-geval zou Lewis Hamilton - die de race won - dan het punt hebben gekregen. Dezelfde situatie zou zijn ontstaan in Azerbeidzjan, waar Valtteri Bottas (eindigde op P14) de snelste ronde neerzette. Ook Lewis Hamilton volgde daarna met de snelste ronde. Nogmaals: het blijft dus nog even de vraag of Hamilton dan ook daadwerkelijk een punt had gekregen.

De eindstand in 2018 mét de extra punten
1. Lewis Hamilton 411 (+3)
2. Sebastian Vettel 323 (+3)
3. Valtteri Bottas 253 (+6)
4. Kimi Raikkonen 252 (+1)
5. Max Verstappen 251 (+2)

Wat valt hier op? Kimi Raikkonen eindigde in de originele stand als 3e, Max Verstappen viel net buiten het podium. Maar door de 6 snelle racerondes (7, maar die ene telt dus niet) van Bottas komt hij de top-3 binnen. Daardoor zakken Kimi en Verstappen allebei een plekje!

Belangrijk
Voorheen interesseerde het de topcoureurs niet of ze de snelste ronde neerzette. Vanaf dit seizoen zal dat extra punt dus opeens veel belangrijker worden. Hopelijk zorgt het voor meer explosiviteit aan het eind van de race.

Wat vind jij van de nieuwe regel?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...


Andere voorbeelden
Volgens Motorsport.com zou het kampioenschap van 2008 een andere winnaar hebben gekend, als de regel toen al van toepassing was. In dat enorm spannende seizoen zou Felipe Massa op basis van die extra punten tóch kampioen zijn geworden. Lewis Hamilton pakte uiteindelijk het kampioenschap door een gestoorde laatste race in Brazilië.

Nog een voorbeeld met Hamilton:


Waar zou de F1 nog meer punten voor uit moeten delen?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...

Brian Vesseur
Kijkt en volgt het nieuws over Nederlands, Engels en Italiaans voetbal. Eet daar dan ook graag een pizza bij!