Waarom je niet alléén moet kijken naar de strijd tussen Verstappen en Hamilton
i

Getty Images

Waarom je niet alléén moet kijken naar de strijd tussen Verstappen en Hamilton

Bart van der Wijst • 13:38, 02-12-2021 / Laatste Update: 06:19, 12-12-2023

Het onwijs spannende seizoen in de Formule 1 nadert het kookpunt. Natuurlijk zijn veel ogen gericht op de titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, maar dat is niet het enige waar je op moet letten. Er is tijdens de komende 2 races nog veel meer te verdelen voor alles en iedereen.

In een vragenvuur met Brian Vesseur, onze eigen F1-kenner, bespreken we de belangrijkste punten voor de slotfase van het seizoen.

Waarom is het constructeurskampioenschap zo cruciaal?

De teams geven véél meer om het constructeurskampioenschap, omdat daar het geld wordt verdeeld. Hoe hoger je in het kampioenschap staat, hoe meer geld je pakt. Zo ving Mercedes in het kampioensjaar 2018 zo'n 53 miljoen euro. Nummer 2 Ferrari pakte alleen aan prijzengeld 44 miljoen euro.

Dat geld mag natuurlijk worden geïnvesteerd, bijvoorbeeld in de auto voor het nieuwe jaar - al geldt er natuurlijk wel een budgetplafond (140 miljoen dollar) voor de teams. Het coureurskampioenschap is voor de eer van de coureurs zelf en natuurlijk voor het grote publiek.

LEES OOK: Check hier alle tijden van de GP van Saoedi-Arabië: van de VT’s tot de race

Welke teams strijden nog om een plekje?

Bovenaan is het chaos tussen Mercedes en Red Bull Racing. Het gat is nu 5 punten in het voordeel van Mercedes. Let dus ook goed op Sergio Pérez (Red Bull) en Valtteri Bottas (Mercedes) in de resterende 2 races. Zij zijn nét zo verantwoordelijk voor punten voor hun team als Max Verstappen en Lewis Hamilton.

McLaren moet het onmogelijke doen om P3 af te pakken van Ferrari, maar de 4e plek is sowieso veilig voor de Engelse renstal. Het is ook nog spannend tussen Alpine (137 punten) en Alpha Tauri (112) de komende races. Haas hoopt tegen beter weten in zijn eerste punten te pakken.

De top-6

1. Mercedes - 546,5

2. Red Bull - 541,5

3. Ferrari - 297,5

4. McLaren - 258

5. Alpine - 137

6. Alpha Tauri - 112

Spelen samenwerkingsverbanden (Red Bull/Alpha Tauri) nog een rol in deze fase van het seizoen?

Yuki Tsunoda probeerde Hamilton al eens tegen te houden in Turkije, maar dat lukte slechts een paar rondjes. De coureurs van Alpha Tauri zullen ongetwijfeld wat proberen als ze bij een Mercedes in de buurt rijden, maar hoe groot is die kans nu?

Wat eventueel zou kunnen, is dat Tsunoda of Pierre Gasly een snelste ronde probeert af te pakken van Mercedes als Red Bull zelf aan het vechten is om plekken. De realiteit is wel dat er bijna altijd wel 1 Mercedes- of Red Bull-coureur is die aan het einde van de race vrije lucht heeft om de snelste ronde te pakken.

Coureurs afhouden, undercuts, overcuts, een tow tijdens de kwalificatie: het wordt belangrijker dan ooit. Maar daar moeten we vooral Pérez en Bottas voor aankijken, en niet Tsunoda of Gasly.

Zijn de teams niet te veel met het huidige seizoen bezig? (Bijvoorbeeld Haas, dat volledig de focus op 2022 heeft met de nieuwe regels)

Natuurlijk niet! Als je nú kampioen kan worden, moet je daar alles aan doen. Volgend jaar is niemand gegeven. Van Haas snap ik het wel, het was totaal niet realistisch om te denken dat zij dit jaar hoge ogen gingen gooien. In dat geval kan je wel volgend jaar beter voor de dag komen. Maar dat Red Bull - en in de latere races ook Mercedes - dat doet, snap ik heel goed.

Valt er voor coureurs individueel nog wat te winnen?

De coureurs zullen ongetwijfeld ook een extra zakcentje verdienen bij belangrijke punten. Niet van de Formule 1 zelf, maar van de teams: zij bepalen de bonussen bij resultaten. De strijd tussen Verstappen en Hamilton ga je natuurlijk volgen, maar let ook op Lando Norris en Charles Leclerc: die liggen maar 1 puntje uit elkaar (in het voordeel van Norris). Ook Carlos Sainz zit daar vlakbij, met een achterstand van 6,5 punt op teamgenoot Leclerc. En wat te denken van Bottas en Pérez? De Mexicaan ligt nog maar 13 punten achter op de Fin.

Norris vs. Leclerc vs. Sainz

5. Lando Norris - 153

6. Charles Leclerc - 152

7. Carlos Sainz - 145,5

De strijd tussen Leclerc en Sainz is ook wel de spannendste tussen 2 teamgenoten. De rest is al wel een beetje bepaald, behalve als er echt gekke dingen gebeuren.