Waarom Nyck de Vries ook als F2-kampioen de Formule 1 niet haalt

8 september 2019

BSR
Nyck de Vries

De afgelopen jaren vertrok een hele rits aan Formule 2/GP2-kampioenen naar de Formule 1: van Nico Rosberg en Lewis Hamilton tot Nico Hülkenberg en Charles Leclerc, de F2/GP2-serie is dé opstapklasse. Nyck de Vries wordt dit seizoen kampioen, maar gaat zeer waarschijnlijk geen promotie krijgen. 4 redenen waarom niet.


Reden 1: de rijdersmarkt
Het is dringen geblazen voor een stoeltje voor 2020. Er zijn nog maar 2 stoeltjes over, bij Williams en Alfa Romeo. Ervan uitgaande dat Haas voor Nico Hülkenberg gaat en Red Bull de huidige coureurs verdeelt over het eigen team en Toro Rosso. Williams en Alfa hebben dus een plekje vrij, maar zijn niet helemaal vrij om te kiezen.

Zo heeft het Britse team met Mercedes een dominante motorpartner. De eerste stoel is al bezet door een juniorrijder van dat merk in de persoon van George Russell. Het is logisch dat ze het 2e zitje zelf ingevuld mag worden, zoals dit jaar al met Robert Kubica gebeurde. Williams heeft echter altijd geld nodig en Nicholas Latifi (2e in de Formule 2) heeft daar een overvloed aan.

Bij Alfa heeft Ferrari een flinke vinger in de pap. Het topteam levert de motoren en zou graag iemand uit het eigen talentenprogramma in de wagen naast Kimi Raikkonen zetten, zoals de matig presterende Antonio Giovinazzi op dit moment. Met Giuliano Alesi, Enzo Fittipaldi en Mick Schumacher heeft Ferrari een drietal bekende achternamen op de reservebank zitten.

Geen plek dus voor De Vries.

Reden 2: geen ondersteuning
Een ander feit is dat De Vries niet meer wordt ondersteund door een F1-renstal, wat tegenwoordig bijna essentieel is als je het wil maken in de koningsklasse van de autosport. In 2010 werd De Vries vastgelegd door het McLaren Young Driver Programme. Nadat Lando Norris vorig jaar echter werd gepromoveerd in plaats van de Nederlander, vertrok bij hij het team. Het is nog steeds vaag waarom precies.

Hoe dan ook, niemand heeft er belang bij om De Vries de F1 in te helpen. Vorig jaar tekende hij bij het grote team van Audi. Ook Robin Frijns zit via dat programma in de DTM voor het Duitse merk. Audi heeft echter niets met de F1 te maken, waardoor het logischer is dat De Vries volgend jaar in de Formule E (met Stoffel Vandoorne) of de DTM opduikt.

Reden 3: niet goed genoeg
Lullig gezegd, maar wel waar. Talenten als Norris, Russell en Max Verstappen kwamen al op (zeer) jonge leeftijd in de F1 en De Vries is inmiddels alweer 24. Het kostte hem lang om de titels te verzamelen in het verleden: pas in zijn 3e jaar werd hij kampioen in de Eurocup Formula Renault 2.0, waar bijvoorbeeld Norris dat al in zijn 1e jaar deed.

Daarna werd hij 3e in de Formula Renault 3.5 Series van 2015 en 6e in de GP3 in het jaar daarna. Geen resultaten om over naar huis te schrijven. Vorig jaar zat hij in zijn 2e jaar in de Formule 2 al in een topauto maar werd hij slechts 4e achter Russell, Norris en Alex Albon. Het zorgt er allemaal voor dat De Vries al jaren niet meer als toptalent wordt gezien op de F1-paddock.

Reden 4: gebrek aan sponsorgeld
Waar collega's als Lance Stroll (zijn vader) en Kubica (Poolse oliemaatschappij) een lading geld kunnen meebrengen bij kleinere teams, heeft De Vries alleen een paar Nederlandse partners met weinig geld. Voor coureurs die het misschien niet 100 procent van hun talent moeten hebben, is het killing als ze niet een paar knaken kunnen meebrengen.

Het is toch te hopen dat de F1 de kampioen van de F2 tóch een kans geeft, wellicht als reservecoureur. Anders wordt het voor jonge, ongebonden gasten wel heel lastig in de toekomst om de koningsklasse van de autosport te halen.