Winnaars en verliezers van het Formule 1-jaar 2016
i

ANP

Winnaars en verliezers van het Formule 1-jaar 2016

admin • 15:48, 14-12-2016 / Laatste Update: 03:36, 07-01-2024

Zelfs al was de strijd vooraan niet altijd even spannend, het afgelopen Formule 1-seizoen stond bol van de mooie momenten. Zeker voor ons Nederlanders. 2 weken na de laatste Grand Prix in Abu Dhabi is het - zoals ze weleens zeggen - tijd om de balans op te maken. Wie zijn de grootste winnaars en verliezers van het F1-jaar 2016?

Winnaars

De afzwaaiende kampioen Rosberg

Je kunt vinden van Nico Rosberg wat je wilt, maar de Duitser heeft met zijn 'slechts' bovengemiddelde talent wel een wereldtitel in de Formule 1 binnen gehengeld. Ten opzichte van zijn eeuwige concurrent Lewis Hamilton heeft hij het gewonnen door constanter te zijn. Opvallend, want in de afgelopen 2 seizoenen veegde de Brit de vloer met Rosberg aan. Het is dan ook hoog tijd voor je F1-redacteur om door het stof te gaan. Aan het begin van het seizoen voorspelde hij dat Hamilton 'op zijn sloffen' kampioen zou worden. Sorry.

Mad Max Verstappen

De overstap van Max Verstappen naar Red Bull na 4 races was sensationeel. Zelden is een coureur zo weggezet als Daniil Kvyat (komen we op terug). De jonge Limburger viel met zijn neus in de boter door op het juiste moment met de juiste tactiek vooraan te rijden toen Hamilton en Rosberg elkaar van de baan reden in Barcelona. De jongste racewinnaar ooit is de geschiedenisboeken aan het herschrijven. Dat inhalen van Verstappen is echt heel bijzonder. Volgend jaar gaat hij al voor de wereldtitel.

De beelden zijn van Ziggo Sport.

Verrassende debutant Haas

Het is makkelijk om over het hoofd te zien, maar het nieuwe Amerikaanse team was af en toe zo vlug als een... Haas! Met hulp van de Ferrari-techniek was kopman Romain Grosjean vaak succesvol en kon hij een indrukwekkend puntentotaal van 29 bij elkaar harken. Natuurlijk waren er races achter elkaar remproblemen, maar dat is niet gek bij een nieuw team. De 8e plaats in het fabrikantenkampioenschap is ongelooflijk knap. Een aanvulling voor de grid.

Matador Alonso

Coureurs die rond de 35 zijn, krijgen vaak te maken met kritieken als: 'te oud', 'tijd voor nieuwe talenten' (zie Jenson Button en Felipe Massa, die ermee stopten). Fernando Alonso is de grote uitzondering. De 2-voudig kampioen lijkt zich steeds meer te vermaken in het middenveld. Vaak had Alonso te maken met gridstraffen omdat zijn auto kapot ging. In 2 races pakte hij in de 1e ronde meer dan 10 plekken terug. Hij is en blijft briljant en misschien wel de beste F1-coureur die er is.

De Shoey-show van Ricciardo

Podiumceremonies zijn de afgelopen jaren niet altijd even leuk geweest. Domme interviewers, droge teksten, dat soort. Sinds Daniel Ricciardo mensen uit zijn bezwete raceschoen champagne laat drinken, blijven de fans steeds meer hangen na de race. De Australiër is gewoon een leuke gast en een steengoed coureur. Een parel voor de F1 en een superteamgenoot voor Verstappen.

Luister hier ook onze podcast over het F1-seizoen 2016 met GP Hilhorst.

Verliezers

Zondebok Kvyat

Het rommelde bij Toro Rosso tijdens de eerste 4 raceweekenden. Verstappen en zijn entourage begonnen het zusterteam van Red Bull te ontgroeien en ruzie te maken met het team. En toen was daar Daniil Kvyat, die nota bene in zijn thuisrace in Rusland 2 grote fouten maakte. Rijdersbaas Helmut Marko van Red Bull zag een opening: weg met Kvyat, Verstappen promoveren. Ontzettend kut voor Kvyat natuurlijk. Pas aan het einde van het seizoen ging hij weer wat presteren bij Toro Rosso. Krijgt trouwens wel een nieuwe kans, volgend jaar.

Renault keert kansloos terug

Eigenlijk moeten we hier niet al te veel woorden aan vuil maken. Renault keerde dit seizoen terug als fabrikant in de F1 en wist dat het een jaar te overbruggen had. Kevin Magnussen en Jolyon Palmer kregen een dramatische auto mee en verbetering zat er ook niet in. De Deen werd vervolgens aan het lijntje gehouden voor volgend seizoen en koos voor een gewaagde overstap naar Haas. Nico Hulkenberg wilde wel voor een fabrieksteam rijden en gaat op avontuur. In 2018 is er weer een Franse Grand Prix. Wellicht dat Renault dan weer vooraan mee kan doen.

Rijdende wegversperring Gutierrez

Vroeger konden we ons altijd lekker ergeren aan Pastor Maldonado, die elke week een auto afschreef. Dit seizoen was de Mexicaan Esteban Gutierrez de grootste ergernis van het veld. In trainingen, kwalificaties en races reed hij constant de anderen in de weg. Daarmee pakte hij wel punten. Strafpunten, welteverstaan. Gutierrez zit nog zonder stoeltje voor volgend jaar en dat is maar goed ook. Alle punten van Haas kwamen van teamgenoot Grosjean. Dit keer kan zijn vele sponsorgeld hem hopelijk niet helpen.

Nep-Italiaan Vettel altijd boos

De pure onmacht bij Sebastian Vettel was pijnlijk om te zien. Aan het begin van het seizoen zag het ernaar uit dat zijn team Ferrari wel in de buurt van Mercedes kon komen, maar dat bleek niet zo te zijn. Meerdere malen botste de Duitser met Verstappen. Vettel, 4-voudig kampioen, kon de streken van onze landgenoot maar niet verkroppen en beukte er (verbaal) op los. Mede door zijn geblaat werd de Verstappen-regel ingevoerd, niet van lijn veranderen tijdens het remmen. Vettel was zelf het 1e slachtoffer van die nieuwe regel...

De beelden zijn van Ziggo Sport.

Ferrari komt weer tekort

Het is altijd klote om te zien dat Ferrari het niet kan bolwerken. Het Italiaanse team doet al sinds 1950 mee en is de bekendste en grootste renstal die er is. Elk jaar weer zeggen ze 'het lek' te hebben gevonden en weer om de titel mee te strijden. Zoals hierboven al deels beschreven is, konden Vettel en Kimi Raikkonen gewoon niet aanhaken bij Mercedes en kwam ook Red Bull tijdens het seizoen voorbij. De Italiaanse leiding is ongeduldig. Het is wachten op een messias als Michael Schumacher rond de millenniumwissel om het team er weer bovenop te helpen.