Check deze 20 krankzinnige cijfers rondom de Super Bowl
i

AFP

Check deze 20 krankzinnige cijfers rondom de Super Bowl

admin • 13:15, 04-02-2019 / Laatste Update: 22:15, 08-01-2024

Helaas is de Super Bowl in Nederland nog niet super populair. Zoals je waarschijnlijk wel weet is de grote finale van het American Football in Amerika echt een heel groot ding. We hebben 20 krankzinnige cijfers voor je op een rijtje gezet, zodat je een beetje door hebt hoe immens groot het evenement is.

En ohja, de wedstrijd werd gewonnen door de New England Patriots, al was de finale zelf nou niet echt super spectaculair. Mocht je de hoogtepunten gemist hebben, klik dan gewoon even hierrr. Oké, dan gaan we nu beginnen met de duizelingwekkende cijfers. Hou je vast!

Organisatie

- De stad Atlanta mocht dit jaar voor de 3e keer de finale van de Super Bowl organiseren. Volgens cijfers van WalletHub kostte dit de stad dik €40 miljoen.

- Daar staat gelukkig wel heel veel tegenover. Want volgens datzelfde WalletHub leverde de Super Bowl Atlanta zo'n €400 miljoen op!

- Volgens het Mercedes Benz Stadium - het stadion waar de finale werd gehouden - waren er 10.000 vrijwilligers actief om alles in goede banen te leiden.

- Dik 1 miljoen mensen zijn volgens USA Today uitgerukt om bij activiteiten om en rond de Super Bowl aanwezig te zijn.

- Er werd zo'n €2,8 miljoen euro uitgegeven alleen al aan overnachtingen in AirBnB's, zegt National Geographic.

Toegangskaartjes

- De goedkoopste kaartjes voor de Super Bowl-finale kostten volgens CBS News dik €2500.

- Het duurste kaartje, op het de mooiste plek van het stadion, ging (zonder het zwarte circuit mee te rekenen) voor ruim €20.000 over de toonbank.

- Gemiddeld kostte een Super Bowl-kaartje zo'n €3800.

Kijkcijfers

- De exacte cijfers zijn nog niet binnen. Meestal kijken er meer dan 100 miljoen Amerikanen naar de finale. Vorig jaar zat het aantal al zo rond de 103,4 miljoen Amerikanen.

- Dik 5800 journalisten waren aanwezig om verslag te doen van de wedstrijd, zegt WalletHub.

Commercials

- Met zulke kijkcijfers is het voor bedrijven natuurlijk heel aantrekkelijk om reclame te maken in en rond de Super Bowl-finale. Je moet er wel wat voor over hebben, want een spotje van 30 seconden kost zo'n €4,5 miljoen euro, zegt CNBC.

- Dit is dik €152.000 per seconde!

Feestjes

- Volgens WalletHub organiseert 24 procent van de Amerikanen speciaal een feestje voor ze de Super Bowl gaan kijken.

- Op deze feestjes wordt bij elkaar voor bijna €13 miljard euro aan drank en eten rond de wedstrijd, schat CNBC.

- Hier is bijvoorbeeld alleen al dik €50 miljoen van aan avocado's, weet The Packer.

- Volgens de American Pizza community worden er 12,5 miljoen pizza's gegeten in Amerika op Super Bowl Sunday.

Prijzengeld

- De spelers van de Super Bowl worden er trouwens ook niet minder van. Elke speler van het winnende New England Patriots mag dik €100.000 bijschrijven, volgens Quote.

- Voor de verliezers ligt er een 'troostprijs' van ruim €50.000 te wachten

Laatste gekke feitjes

- Volgens BusinnesWorld is er voor de Super Bowl-finale zo'n €283 miljoen euro ingezet aan weddenschappen.

- WalletHub zegt dat 15 procent van de mensen aangeeft de geboorte van hun eerste kind te willen missen voor de Super Bowl.