Planken met je batmobile: wat je moet weten over de vernieuwde Formule E
i

FIA ABB Formula E

Planken met je batmobile: wat je moet weten over de vernieuwde Formule E

admin • 13:00, 13-12-2018 / Laatste Update: 08:41, 08-01-2024

Zaterdag gaat het 5e seizoen van de Formule E van start in Saudi-Arabië. De elektrische tegenhanger van de Formule 1 stapt dit jaar over op een compleet nieuwe auto, die de klasse vooral veel sneller moet gaan maken. Maar wat kunnen we nog meer verwachten van dit seizoen?

Met 250 kW (340 pk) moet de 2e generatie Formule E-wagens tot 280 km/u kunnen reiken. Dat is 50 km/u harder dan hiervoor. Ook van buiten is de wagen compleet vernieuwd. Het bodywork is veel uitgebreider om zowel de efficiëntie (energieverbruik) en de neerwaartse druk (grip) te verbeteren. Vooral de diffuser achter valt op.

Doordat er nu twee keer zoveel opslagruimte is, moet de wagen ook de volledige race mee kunnen. Dat betekent dus geen achterlijke autowissels meer, die juist het tekort van een elektrische wagen aandikten.

Kamelihalo

Net als in de meeste andere raceklassen, wordt ook de Formule E-auto uitgerust met een Halo. Meer dan in de Formule 1 is er rekening gehouden met het integreren van het design ervan in de rest van de wagen, zodat hij er iets natuurlijker uitziet. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van verlichting op de Halo om te laten zien in welke stand de auto staat.

Attack mode

Tijdens de race krijgen de coureurs een eigen party-mode. Die noemen ze in de Formule E 'attack mode'. Hiermee kun je tijdelijk 34 pk extra gebruiken. Per race wordt bepaald hoe vaak die knop gebruikt mag worden. Via virtual reality is voor de fans heel goed te zien wie er gebruik maakt van de power boost.

De coureur moet ten eerste door een bepaald gedeelte van de baan rijden. Vervolgens is langs de baan en op de halo te zien dat de modus is geactiveerd. Zijn de lampen blauw, dan is de auto in attack mode, zijn ze paars, dan heeft hij ook de, jawel daar is hij weer, Fanboost geactiveerd.

Toch blijft het belangrijk om energie te besparen. De races zijn lang (45 minuten + 1 ronde) en alle 22 coureurs zullen verstandig met hun energie om moeten gaan.

Nieuwe teams en rijders

Met Robin Frijns (Virgin Racing) heeft Nederland weer een coureur in de Formule E. Frijns verliet de klasse aan het einde van seizoen 3 en keert nu dus terug. Hij rijdt wel bij het enige privateerteam. Ook Stoffel Vandoorne is komend seizoen te zien in de klasse, bij het nieuwe Mercedes-team HWA. Hij wordt teamgenoot van DTM-grootheid Gary Paffett.

Naast Frijns en Vandoorne zijn er nog een aantal bekende namen die naar de elektrische raceklasse stappen. Felipe Massa is waarschijnlijk de bekendste. Met 11 GP-zeges is hij de eerste GP-winnaar die in de Formule E stapt. Hij wordt bij Venturi teamgenoot van Edoardo Mortara.

Naast Massa en Vandoorne zijn er nog een hele hoop andere oude bekenden van de Formule 1. Nelson Piquet, Lucas di Grassi, Sébastien Buemi, Jean-Eric Vergne (tevens kampioen seizoen 4), André Lotterer en Jerome d'Ambrosio.

Bonus: Supportklasses, racen zonder coureur en eracen tegen coureurs

Naast het hoofdprogramma krijgt Formule E in seizoen 5 ook een eigen supportklasse. Dit is de Jaguar I-pace eTrophy. Hierin gaan rijders elkaar te lijf met gelijkwaardige elektrische Jaguars.

Fully charged and ready to electrify the @FIAFormulaE Championship.

Follow @JaguarRacing for exclusive updates live from the first race in Riyadh this Saturday, as the #Jaguar #ITYPE3 and #IPACE #eTROPHY prepare to kick-off the new season of all-electric street racing. pic.twitter.com/eX1OD19C9o

— Jaguar (@Jaguar) 12 december 2018

Daarnaast is men ook van plan om Roborace verder uit te rollen. De autonome racewagens moeten hun racedebuut gaan maken, na eerder al wat demo's te hebben gereden. De geupdatete ontwikkelingswagen DevBot 2.0 moet in het voorprogramma van enkele wedstrijden mee gaan doen. De ene helft van de race wordt de wagen bestuurd door een mens, de tweede helft rijdt hij zelfstandig.

DevBot 2.0 and Robocar, side-by-side. Both platforms are capable of fully autonomous driving and are completely electric. ⚡ ⚡ #DevBot2 #ROBORACE pic.twitter.com/dWT1FnvT81

— Roborace (@roborace) 8 november 2018

Tot slot kun je nu ook realtime tegen de coureurs racen, gewoon thuis achter je computer. Dit wordt 'ghostracing' genoemd. Je kunt dus 'gewoon' racen tegen de coureurs die op de baan rijden. Hun bewegingen worden één-op-één gekopieerd naar de game.