2016: Hét jaar van blikjesclub RB Leipzig
i

Getty Images

2016: Hét jaar van blikjesclub RB Leipzig

Robert Hüsken • 16:49, 25-12-2016 / Laatste Update: 15:15, 05-01-2024

Toen Red Bull in 2009 opdook in Leipzig, ging er nog niet zo'n grote schok door Duitsland als op 8 mei 2016. De nieuw opgerichte club RB Leipzig stelde toen promotie naar de Bundesliga veilig. Het hoogste voetbalniveau in Duitsland. Ook na de zomer bleek RB Leipzig sensationeel te presteren. De ploeg gaat als nummer 2 van de Bundesliga de winterstop in.

MÜNCHEN. De spelers van RB Leipzig liepen met hun hoofden omlaag door de mixed zone van de Allianz Arena. Ze waren zojuist afgedroogd door Bayern München (3-0). De grootmeester bleek nu nog te sterk voor de blikjesclub. In het stadion galmt het oh zo provocerende en inmiddels bekende lied over de tribunes. FC Bayern, forever number one. You can call us the champions of the world. Voor nu inderdaad. Bayern München is de Herbstmeister, de nummer 1 van Duitsland, maar de vraag is voor hoe lang nog. Wordt RB Leipzig een blijvende concurrent van FC Bayern?

Na een jaar acclimatiseren in de 2. Bundesliga moet het in het seizoen 2015/2016 toch echt gebeuren voor RB Leipzig. De tientallen miljoenen die in het splinternieuwe trainingscomplex gepompt zijn, moesten er nu uit gaan komen. Het talententeam eindigde als 2de in de competitie, achter kampioen SC Freiburg. "Zieht den Bayern die Lederhosen aus", zongen ze bij Leipzig na de promotie. 'Trek ze bij Bayern de Lederhosen uit!' Ironisch. Zeker omdat nu, een half jaar later, blijkt dat Leipzig daar mee bezig is. Met het jongste team van de Bundesliga.

Koopclub?

RB Leipzig werd niet met afstand kampioen in de 2. Bundesliga. Integendeel. De achterstand op kampioen Freiburg was aan het einde van het seizoen zelfs 5 punten. De selectie was leuk, maar er moesten toch wat versterkingen komen om op te kunnen boksen tegen het echte Bundesliga-geweld. In januari al werd de Zweedse international Emil Forsberg voor 3,7 miljoen euro gehaald bij Malmö. De spelmaker is samen met de zomeraankopen Naby Keïta (middenvelder van Red Bull Salzburg, 15 miljoen euro) en Timo Werner (spits van VfB Stuttgart, 10 miljoen euro) een van de dragende krachten van Leipzig. In totaal is er voor 50 miljoen euro geïnvesteerd. Naast Keïta was de Schot Oliver Burke de duurste aankoop van afgelopen zomer (rechtsbuiten van Nottingham Forest, 15 miljoen euro).

Is Leipzig daarmee een 'koopclub'? Als we kijken naar uitgaven van een aantal andere Bundesliga-clubs geeft het ons een beter beeld:

Borussia Dortmund - 110 miljoen euro

Bayern München - 70 miljoen euro

VfL Wolfsburg - 60 miljoen euro

RB Leipzig - 50 miljoen euro

Bayer 04 Leverkusen - 44 miljoen euro

Schalke 04 - 37 miljoen euro

HSV - 33 miljoen euro

1899 Hoffenheim - 24 miljoen euro

SC Freiburg - 10 miljoen euro

Hertha BSC - 7 miljoen euro

Ja, de uitgaven zijn hoog. Ze passen bij een ambitieuze club die net gepromoveerd is. Toch valt het allemaal nog wel mee. Zeker gezien het feit dat er vooral talenten met die 50 miljoen euro zijn gekocht. Jongens die nog jaren op topniveau zullen voetballen en eventueel voor veel meer verkocht worden. Al is de beste aankoop waarschijnlijk Ralph Hasenhüttl geweest. De emotionele en sterke leider past als trainer perfect bij deze jonge groep talenten. Hij bleek een tactisch meesterbrein en maakte RB Leipzig tot een dominante ploeg, spelend met turbopressing.

Lees ook: VBS Bayern München – RB Leipzig: begin van een nieuw tijdperk?

Hoogtepunt

In een seizoen vol haat tegen de club, lijkt RB Leipzig juist alleen maar sterker te worden van alle protestacties. Die Roten Bullen startten het seizoen met een gelijkspel (2-2) bij 1899 Hoffenheim. Het gewonnen punt gaf de ploeg van Red Bull vleugels. Zeker toen op de 2de speeldag Borussia Dortmund in de laatste minuut werd verslagen. De naschokken van de promotieaardbeving uit mei werden alleen maar versterkt in Duitsland. We hebben hier te maken met een serieuze nieuwkomer in de Bundesliga.

Red Bull-Arena is nu al te klein

RB Leipzig is in de eigen Red Bull-Arena bijna onverslaanbaar. Bij iedere thuiswedstrijd zien ruim 40.000 'nieuwe' fans al vanaf de eerste minuut van een duel aanvallend en attractief voetbal. De club vindt al langer dat dit stadion - waar Nederland door een doelpunt van Arjen Robben op het WK van 2006 Servië & Montenegro versloeg - te klein is. Na veel gezeik met de eigenaar en de gemeente kwam er deze week meer duidelijkheid. Er komt geen nieuw stadion, maar RB Leipzig besloot om het huidige stadion te kopen. Dan maar zelf uitbreiden.

Vaak zie je bij nieuwkomers dat ze het in uitwedstrijden lastiger hebben. Bij RB Leipzig niets van dat alles. Pittge uitduels bij clubs als HSV, Bayer Leverkusen en VfL Wolfsburg werden 'gewoon' gewonnen. Tot de laatste wedstrijd van de eerste seizoenshelft. Uit bij Bayern München. De jonkies van Hasenhüttl werden terug op aarde gezet door Der Rekordmeister. Waren de spanning en de druk te groot? Drie debiele acties werden Leipzig fataal. De rode kaart van Forsberg, oliedom balverlies van Keita en een rare overtreding van doelman Péter Gulácsi. Uitgerekend drie spelers die bepalend waren voor de sterke eerste seizoenshelft van Leipzig, gingen in de fout. De harde leerschool van de Bundesliga. Ze zullen er alleen maar sterker van worden. De 7.500 uitfans (!) in München hadden desondanks een groot applaus voor hun ploeg over. Een belangrijke steun in de rug voor deze jonge ploeg en club.

Fans van Bayern München geven aan wat voetbal voor hen betekent, met conclusie: TEGEN HET MODERNE VOETBAL (#RBLeipzig) #fcbrbl #Bundesliga pic.twitter.com/kLzAgyYzV8

— Robert Hüsken (@roberthusken) 21 december 2016

De achterstand is nu 3 punten op Bayern. Leipzig hervat op 21 januari de competitie thuis tegen Eintracht Frankfurt. In de winterstop oefent de ploeg nog tegen Ajax. Met het lied FC Bayern, forever number one in gedachten gingen de jochies van Leipzig hun kerstreces in. De Duitse 'strontvlieg' Leipzig is zeker geen eendagsvlieg en zal door Red Bull alleen maar krachtigere vleugels krijgen.