Verdachte corruptiezaak FIFA: ‘Verkocht steekpenningen aan 6 grote mediabedrijven’

14 november 2017

REUTERS

Alejandro Burzaco, een verdachte in de beruchte corruptiezaak rondom wereldvoetbalbond FIFA, heeft voor het gerecht verklaard dat maar liefst 6 (!) grote mediabedrijven steekpenningen hebben betaald voor uitzendrechten. Onder de genoemde bedrijven is ook FOX Sports, dat valt onder het conglomeraat 21st Century Fox onder leiding van mediamagnaat Rupert Murdoch.


Dat heeft Burzaco dinsdag verklaard in Brooklyn, meldt BuzzFeed-journalist Ken Bensinger op Twitter. Burzaco is een Argentijnse zakenman die één van de verdachten is binnen het omkoopschandaal van de FIFA. De 52-jarige sportmarketeer gaf zichzelf in 2015 aan bij de politie.

Burzaco pleitte al eerder schuldig en werd dinsdasg aangehaald als getuige. Hij verklaarde dat zijn bedrijf samenwerkte met grote mediabedrijven als Fox Sports, Televisa, Media Pro, TV Globo, Full Play en Traffic. Allemaal zouden ze steekpenningen hebben betaald.

Big boys
De beschuldiging van Burzaco is opvallend, omdat het alleen maar de grootste mediabedrijven van de wereld betreft. Onder de beschuldigden is dus het Fox van Murdoch, maar ook TV Globo (onderdeel van O Globo, het grootste mediabedrijf in Brazilië) en het grootste mediaconglomeraat van Mexico, Televisa.

Kompanen
Burzaco werkt met 2 andere verdachte Argentijnen, Hugo Jinkis en zijn zoon Mariano, voor het bedrijf Torneos y Competencias dat in ruil voor zo'n 110 miljoen dollar (100 miljoen euro) aan smeergeld de lucratieve televisierechten voor grote voetbalwedstrijden en -toernooien in handen zou hebben gekregen.

De steekpenningen betaalden Burzaco en zijn compagnons volgens Amerikaanse justitie aan FIFA-bobo's uit Midden- en Zuid-Amerika. Ze verkochten de tv-rechten voor vele honderden miljoenen weer door.
reacties
ReageerReageer op dit bericht