Hoe Sportnieuws.nl (veel) aandacht gaat besteden aan het EK vrouwenvoetbal
i

Sportnieuws.nl

Hoe Sportnieuws.nl (veel) aandacht gaat besteden aan het EK vrouwenvoetbal

admin • 17:00, 14-06-2017 / Laatste Update: 04:24, 08-01-2024

Het begint te leven. En terecht. Nederland organiseert volgende maand in de populairste sport die wij kennen het Europees Kampioenschap. De stadions raken tijdens wedstrijden van Oranje langzaam uitverkocht, maar een massale Oranjekoorts blijft uit. Sportnieuws.nl wakkert het vuur de komende weken aan, aldus hoofdredacteur Stefan ten Teije.

Er lijkt soms weinig interesse te zijn in de Nederlandse competitie in het vrouwenvoetbal en zelfs nu Nederland het EK organiseert, ontstaat er niets dat ook maar een klein beetje lijkt op de Oranjekoorts die we kennen van het mannen-EK.

Geen interesse?

Hoe kan dat nou? Is er te weinig interesse of besteden media er te weinig aandacht aan? Die twee hangen samen: zonder aandacht in het nieuws, is er ook weinig interesse. En zonder weinig interesse, voelen redacties ook weinig behoefte om er aandacht aan te besteden.

Wat erg helpt, is dat steeds meer meisjes zich aanmelden bij voetbalverenigingen. Meer dan 150.000 meisjes en vrouwen zijn al lid van de Nederlandse voetbalbond KNVB. Afgelopen jaar zat er een groei in van 4 procent, waarmee vrouwenvoetbal de snelst groeiende sport is, ook in de rest van de wereld trouwens.

Geld verdienen

Op het moment dat dat soort berichten naar buiten komt, gaan bij grote bedrijven marketingmensen achter hun oren krabben. Valt er geld te verdienen aan deze groter wordende 'doelgroep'? Jazeker, wordt steeds vaker de conclusie. Die bedrijven willen dan graag het vrouwenvoetbal sponsoren, zodat hun merknaam in beeld is bij mensen (vrouwen én mannen) die vrouwenvoetbal leuk vinden.

Sportnieuws.nl heeft op die manier een sponsor gevonden voor onze vrouwenvoetbal-pagina: ING. Een logische sponsor, want de bank is ook de toernooipartner van het EK vrouwenvoetbal. Binnenkort is ING prominent aanwezig op onze pagina. Via ING en de KNVB krijgen we toegang tot unieke verhalen over de Leeuwinnen, waardoor we ze beter leren kennen.

Zo bereiken we een gezamenlijk doel: méér aandacht voor meisjes- en vrouwenvoetbal. Omdat er geld beschikbaar komt, wordt het mogelijk om verslaggevers naar wedstrijden te sturen. Ze kunnen daar interviews en video's maken.

Vrouwenvoetbal-redacteur

Dat is niet helemaal nieuw trouwens. De voetbalvrouwen-pagina bestaat al een jaar. We hebben freelance redacteur Willemijn Hoogveld ingeschakeld om de competitie op de voet te volgen. Ze maakte wekelijks een overzicht met filmpjes en schreef analyses zoals deze over het kampioenschap van Ajax.

Maar nu we samenwerken met ING, kunnen we nóg meer aandacht geven, zodat er meer interesse komt en méér mensen van het EK vrouwenvoetbal in eigen land gaan genieten. We moeten dan wel het vuurtje aanwakkeren. Hoe? Gewoon veel nieuws maken en laten zien dat je het belangrijk vindt! Zo staat de definitieve selectie nu op onze voorpagina. In de app hebben we het artikel via een pushbericht verstuurd. Ook komen er interessante achtergrondverhalen, met bijvoorbeeld aandacht voor La League - een initiatief van het goede doel Plan Nederland, dat met meisjesvoetbal de wereld wil verbeteren.

Hoe dan ook: vrouwenvoetbal krijgt de komende maand veel aandacht op Sportnieuws.nl. Roep iedereen die het volgt op om onze website te volgen of zelfs onze app te downloaden. En zijn we iets vergeten of kunnen we iets beter doen? Laat het ons dan weten via ons contactformulier! Reageren kan ook in de comments hieronder!

Het EK vrouwenvoetbal in Nederland is vanaf 16 juli tot 6 augustus.