Ideeën voor sponsoring vrouwenvoetbal: technisch hoogstaand voetbal
i

Lute Bruinenberg

Ideeën voor sponsoring vrouwenvoetbal: technisch hoogstaand voetbal

admin • 15:06, 14-05-2018 / Laatste Update: 16:56, 12-12-2023

Het loopt nog niet bepaald storm qua sponsoring in het vrouwenvoetbal. Terwijl we anders hadden verwacht na het spektakel van het EK vrouwenvoetbal afgelopen zomer in eigen land. Columnist Tomas Toma heeft wel ideeën.

De Oranje Leeuwinnen veroverden Nederland met hun voetbal, enthousiasme en het winnen van het Europese eindtoernooi. Er is hier de afgelopen tijd al het een en ander over gezegd en geschreven, maar in de praktijk blijkt zeker wel een ontwikkeling op commercieel vlak. En de potentie is groot, mits er gezocht wordt naar goede sponsorfits. Samenwerkingen die wellicht op het eerste oog niet vanzelfsprekend zijn, maar met een doordachte strategie mooie ontwikkelingen en resultaten kunnen opleveren.

Vrouwen in de techniek

PEC Zwolle maakte vorig week bekend dat Scania vanaf komend seizoen de vrouwentak van de club gaat sponsoren. Scania, de internationale gigant met Zweedse roots, zet hiermee in op meer vrouwen in de techniek. In een eerder artikel eind vorig jaar schreef ik: ‘Neem de techniek- en IT-sector die roept en zoekt naar vrouwelijk talent; hoe uniek en sterk zou een dergelijke samenwerking wel niet kunnen zijn?’

Nou, in Zwolle is deze stap gezet en we gaan nu zien hoe sterk deze samenwerking gaat zijn. Naast de directe exposure als rugsponsor zal Scania ook via gerichte activaties invulling aan (dienen te) geven. ‘Een heel bewuste keuze’ zo meldt Scania. En dat is precies waar het om gaat bij sponsoring van vrouwenvoetbal; kies bewust voor vrouwenvoetbal en integreer dat in je strategie. Het ‘erbij nemen’ als sponsor is zonde van de investering. Scania geeft hiermee het goede voorbeeld. Een voorbeeld wat hopelijk doet volgen door andere organisaties in de techniek-, logistiek- en IT-sector.

Rolmodellen

Laat dit niet alleen een sein zijn naar de organisaties, maar ook naar de clubs en de sportmarketeers die dit soort samenwerkingen moeten initiëren, dan wel moeten realiseren. De speelsters, die ook steeds meer als rolmodellen beginnen te fungeren, zijn perfecte ambassadeurs om de zogenaamde ‘generatie z’ en ‘millennials’ te bereiken; meiden en vrouwen ruwweg genomen in de leeftijdscategorie van 12 tot 30 jaar.

Aanvullend op het directe bereik en resultaten is een dergelijke samenwerking ook een manier om een sterk statement te maken in het kader van diversiteit, zoals Scania zelf ook meldt. Een maatschappelijk statement die veel verder reikt dan enkel het zakelijk netwerk, maar een statement die een groot deel van je achterban en regio bereikt. Een mooi statement en een uitstekende tool waar je wat aan hebt op de banenmarkt en vooral ook richting onderwijsinstellingen (studenten).

Scania zet in op meer vrouwen in de techniek en sponsort vanaf komend seizoen @PECVrouwen. Lees hier het interview met Nicolien Vrielink: https://t.co/37ve10N5ZS #scania #peczwolle pic.twitter.com/k9TLDYC9N8

— PEC Zwolle (@PECZwolle) May 3, 2018

Eredivisie Vrouwen

Terug naar het voetbal. Met nog enkele speelrondes te gaan gaat Ajax Vrouwen, met 31 punten, aan kop. Gevolgd op vijf punten, en een wedstrijd minder, door FC Twente Vrouwen. Op ruime afstand volgen PEC Zwolle Vrouwen, SC Heerenveen Vrouwen en PSV Vrouwen. Verrassend? Niet echt.

Ondanks dat de achtervolgers de twee topclubs heel lastig weten te maken, met onder andere een 1-3 winst van de Zwollenaren op bezoek in Twente en een gelijkspel van de vrouwen van SC Heerenveen tegen de Amsterdammers, lukt het hen (nog) niet om een serieuze bedreiging te zijn voor het kampioenschap. Voor FC Twente Vrouwen wacht nog PSV Vrouwen, PEC Zwolle Vrouwen, de clash tegen Ajax Vrouwen en tot slot SC Heerenveen Vrouwen. Ajax Vrouwen speelt achtereenvolgend nog tegen SC Heerenveen Vrouwen, FC Twente Vrouwen.

Columnist Tomas Toma is partner en marketingmanager van het sportmarketing- en managementbureau Sporteyes en werkzaam voor PEC Zwolle. Hij schrijft minimaal eens per maand voor Sportnieuws.nl over de ontwikkelingen en opmars van het vrouwenvoetbal.