Rijden op nieuwe tijdritfiets eindigt voor Mollema in een ‘echt drama’

Rijden op nieuwe tijdritfiets eindigt voor Mollema in een ‘echt drama’

20:16, 26-07-2014 / Laatste Update: 12:28, 13-12-2023

PÉRIGUEUX – De klucht rond de nieuwe tijdritfiets van Belkin duurt voort. Nadat de ploeg eerst ellenlang moest wachten op de vorig jaar al aangekondigde nieuwe Bianchi Aquila CV, liep de eerste rit van kopman Bauke Mollema uit op een totale mislukking. “Een echt drama”, noemde de noorderling zijn 54 kilometer lange martelgang op de voor hem nieuwe fiets. 

“Ik kreeg al na 10 kilometer kramp in mijn benen en billen. Achteraf denk ik dat het geen geen goede keuze is geweest om hem hier in de Tour voor het eerst te gebruiken”, stelde Mollema gelaten vast. “De testen toonden aan dat deze fiets sneller is dan de oude, en ik ging er vanuit dat de houding niet veel anders was. Dat viel dus tegen.” Met een tijd van 1.15.47 eindigde Mollema slechts op de 140e plaats. Daarmee duikelde hij van de zevende naar de tiende plaats in het algemeen klassement. “Dat is balen”, aldus Mollema. Het net niet uit de top-10 duikelen was het enige gelukje van de dag voor hem.

Laurens ten Dam zakte ook: van acht naar negen. Hij klokte 1.12,23. Daarmee eindigde hij op de 55e plaats. Ten Dam had geen last van kramp door de nieuwe zithouding. Hij had speciaal zijn zithoudingspecialist over laten komen uit Duitsland. “Hij heeft me net zo op de fiets gezet als ik het gewend was”, aldus Ten Dam.

Weinig trainingsuren
Maar ook Ten Dam was trager dan ploeggenoot Steven Kruijswijk die op het oude model reed. Het maakt het drama rond de nieuwe fiets alleen maar groter. Vanaf dag één van dit seizoen konden de renners van Belkin het amper opbrengen om met oude fiets te gaan trainen. De overgang van de Giant Trinity, vorig jaar het wapen van de ploeg, viel de meesten zwaar. Daarnaast was er maar één exemplaar per renner. Dat betekende dat niemand de fiets thuis had om regelmatig mee te trainen. 

De ploegleiding stelde dat de renners hun enige exemplaar op ieder moment konden ophalen bij de werkplaats, maar niemand had daar kennelijk zin in. Mollema en Ten Dam trainden dit jaar dan ook amper op hun tijdritfietsen. 

De eerste twee exemplaren van de nieuwe Aquila waren beide voor Mollema. Ten Dam mocht gisteren de reservefiets van de kopman gebruiken. Voor de tijdrit tussen Bergerac en Perigueux konden beiden er slechts even op proefrijden. 

Voor de start van tijdrit werd de fiets nog vol trots gepresenteerd door Bianchi. Op het einde van de dramatisch verlopen dag, werden de beide karretjes nog bijna vermorzeld. Jean-Christophe Peraud plofte na zijn tijdrit uitgerekend vlak naast de tegen het hek geplaatste fietsen neer. In het gedrang van de cameraploegen waren de beide Bianchi’s slechts een hinderlijke sta-in-de-weg.