Zo is het voor wielrenners om door brandend Australië te fietsen: ‘Het blijft in je achterhoofd spelen’

17 januari 2020

Hier in Europa zijn de eerste wielerklassiekers nog lang niet in zicht, maar in Australië wordt er al volop gekoerst. Dinsdag zijn de mannen aan de beurt, maar de vrouwen gingen donderdag al van start. Kan dat wel nu die vreselijke bosbranden daar aan de gang zijn, vraag je je waarschijnlijk af. Volgens Maaike Boogaard, die bij het Sloveense Alé BTC Ljubljana fietst, gaat het voorlopig goed.


"Mijn lichaam is nog een beetje in shock", zegt Boogaard, die nog moet herstellen van een jetlag. "We zijn hier sinds maandagavond en 2 dagen later begon gelijk de koers. Dus dat is wel een heftige aanslag op het lichaam." Voordat de 21-jarige renster naar Australië afreisde, volgde ze de verschrikkelijke bosbranden op de voet. "Toen Kangaroo Island redelijk in de fik stond, heb ik het wel in de gaten gehouden. Dat is heel dicht bij Adelaide, waar we onze eerste ritten rijden. Als de wind dan even verkeerd staat, is de luchtvervuiling gelijk super hoog."

Vreemde geur
Toch lijkt het in dit deel van Australië nog mee te vallen. "Je ziet soms wel delen waar brand is geweest. 1 keer, toen we met de auto naar het parcours reden, rook het ook echt vreemd, maar tot nu toe valt het allemaal mee."

Melbourne
Dat kan een ander verhaal worden als de renners op 27 januari naar Melbourne, dat meer dan 700 kilometer oostelijker ligt, afreizen. "Dat is wel even een dingetje. De branden zijn daar nog heftiger aan de gang, dus ik hoop dat alles oké is." Hoe zeker Boogaard ervan is dat ze daar kunnen fietsen: "Eigenlijk niet, je hebt daar geen zekerheid over. Het is nu nog redelijk ver weg en natuurlijk ben ik nu gewoon bezig met de wedstrijd hier, maar het is wel iets wat in je achterhoofd blijft spelen."

Luchtkwaliteit
Voor de renners is het belangrijk dat de luchtkwaliteit goed blijft. "Je zit 3 uur op de fiets. Als je dan blootgesteld wordt aan superslechte lucht, gaat dat natuurlijk effect op je longen hebben. Rond Adelaide waren ook bosbranden, maar daar hadden ze het beter onder controle. Volgens de organisatie was de luchtkwaliteit ook voldoende. Boogaard zegt volledig te vertrouwen op de beslissingen van de wedstrijdleiding: "Zij laten natuurlijk geen wedstrijd doorgaan als het echt niet veilig genoeg is."