Estavana Polman leerde haar beste vriendin Vera kennen in de periode dat ze in Denemarken speelde. Vera woonde onder de Nederlandse handbalster in hetzelfde appartementencomplex. Het grote leeftijdsverschil bleek al snel totaal niet belangrijk: tussen de twee ontstond een hechte band die jarenlang standhield.
Vera overleed in oktober 2022. Voor Polman was dat een groot verlies. In een emotioneel bericht op Instagram noemde ze haar vriendin destijds "mijn maatje, mijn beste vriend" en schreef ze dat een stukje van haar hart in de hemel leefde. Ook Polmans dochter JessLynn groeide op met Vera, die een vaste plek had in het gezin.
Leeftijdsverschil
In de podcast Studio Sedee vertelde Polman onlangs uitgebreid hoe bijzonder hun vriendschap was. "Ze was echt m'n allerbeste vriendin, en iedereen vroeg zich af hoe dat kon. Want ze was op dat moment 81 jaar". Vera woonde onder haar appartement, waarna ze elkaar leerden kennen door etentjes in het gebouw. "Die woonde onder mij, en dan gingen die meiden wel eens eten. En dan kwam ik een hapje eten."
De eerste gesprekken waren niet bepaald makkelijk. Polman sprak destijds nog nauwelijks Deens en ook haar Engels was naar eigen zeggen beperkt. Vera kon evenmin goed Engels. Toch vonden ze snel een manier om elkaar te begrijpen. "Dus dat was met handen en voeten, maar door haar heb ik ook wel heel snel Deens geleerd". Volgens Polman was er vanaf die eerste avond meteen een klik. "We hebben zulke leuke tijden gehad samen. We waren elke dag samen."
Samen de hort op
Vera werd een vertrouwd gezicht na iedere training. "Ze stond elke dag na de training met een bakkie koffie voor het raam. Ja, en dan lag ik daar weer de hele dag op de bank". De twee deelden niet alleen de rustige momenten thuis, maar trokken ook samen de deur uit. "We gingen naar de wellness samen, we gingen naar de bingo. We gingen naar die feestjes, waar iedereen 80+ was. Dan was ik de jongste, maar ik ging gewoon mee."
Hun vriendschap draaide uiteindelijk om veel meer dan gezelligheid. Polman vertelde in dat ze ook goed voor elkaar zorgden. "Zij voor mij als een soort moeder/oma en ik ook voor haar als het slecht ging. Ze was mijn allerbeste vriendin. Ik kon haar altijd bellen."
Het afscheid kwam vlak voordat Polman na vele jaren afscheid nam van Team Esbjerg. "Helaas, net voordat ik wegging is ze overleden", De handbalster verloor daarmee niet alleen een oud-buurvrouw, maar vooral een heel dierbaar persoon.
Volg Sportnieuws.nl op Google Discover)