🎥 | Consumentenbond: 'Compenseer Viaplay-klanten voor slechte Formule 1-streams'

Joris Kaper • 23:47, 30-05-2022 / Laatste Update: 01:47, 12-12-2023

Klanten van Viaplay, waaronder een groot aantal Formule 1-fans, moeten compensatie ontvangen vanwege de slechte beeldkwaliteit van de Formule 1-streams. Dat laat de Consumentenbond aan het tv-programma Kassa weten.

Maandag besteedde het BNNVARA-programma aandacht aan de klachtenstroom bij Viaplay over de kwaliteit van streams. Ook afgelopen weekend bij de Grand Prix van Monaco waren er weer veel klachten. Die gaan vooral over een te lage beeldkwaliteit en haperende of uitvallende streams, maar ook over de slechte klantenservice en de bereikbaarheid daarvan.

Viaplay: 'aantal klachten binnen onze verwachte bandbreedte'

Viaplay liet tegenover Kassa weten: "Natuurlijk is elke klacht er 1 te veel, en bij Viaplay nemen we alle feedback van onze klanten zeer serieus. Gezien het grote aantal klanten en de intense interesse in onze live sportevenementen in het bijzonder, zijn we positief over de prestaties van ons platform tot nu toe, en het aantal klachten is zowel binnen onze verwachte bandbreedte en in lijn met onze andere markten. We vragen elke klant die problemen heeft ondervonden om direct contact met ons op te nemen voor hulp. Elke klant is anders en we ondersteunen vele soorten apparaten, dus dit is de meest efficiënte manier om ondersteuning te krijgen."

Streamingsdienst over kwaliteit: '1 van de meest robuuste platforms in de sector'

Viaplay liet ook weten dat er is gekozen voor "een technische aanpak die volgens ons de beste streamingervaring oplevert, op basis van wat de technologie op dit moment ondersteunt. De capaciteit is voldoende en we hebben 1 van de meest robuuste platforms in de sector."

Geld terugvragen?

Klanten van Viaplay moeten volgens de Consumentenbond een compensatie ontvangen vanwege de slechte kwaliteit van de streams. Volgens Europees recht is het bedrijf daartoe namelijk verplicht. De Consumentenbond heeft de streamingsdienst 1 week de tijd gegeven om met een goed compensatievoorstel te komen voor haar klanten.