Deze oud-coureur reed al eens op circuit in Qatar: ‘Ik zou mijn geld op Mercedes zetten’
i

Getty Images

Deze oud-coureur reed al eens op circuit in Qatar: ‘Ik zou mijn geld op Mercedes zetten’

Brian Vesseur • 12:01, 20-11-2021 / Laatste Update: 01:12, 12-12-2023

Max Verstappen knalt dit weekend voor het eerst over het asfalt van Qatar. Voor de gemiddelde Formule 1-fan is dit onbekend terrein. Waar moeten we op letten? Waar kunnen de coureurs inhalen? Sportnieuws.nl belt met voormalig motorcoureur Bryan Schouten om het circuit onder de loep te nemen.

Door Brian Vesseur

Zijn verhaal over het circuit begint niet al te goed: "Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar ik ben bang dat het een optocht wordt. Als je kijkt naar de F1 op dit moment - hoe hard die gasten op dit moment door de bocht kunnen - zal er bijna geen inhaalmogelijkheid zijn."

Zoekend naar hotlaps van de race op YouTube zie je dat de (sim)coureurs niet ver terug hoeven te schakelen in de bochten. "De snelle bochten zijn alsnog in de 3e of 4e versnelling."

Áls je dan ergens moet in halen, is het in bocht 6. "In die hairpin naar links. Die jongens rijden zó op de limiet, als je daar 1 meter te laat remt, schiet je zo door." Schouten geeft aan dat er ook op het lange, rechte stuk kan worden ingehaald. Op dat stuk van 1,1 kilometer zit de DRS-zone.

Mercedes-power

Een snelle baan. Het klinkt alsof Mercedes het snelste is. "Dat denk ik wel. Ik wil niet zeggen dat Red Bull niet bij kan blijven – zeker in het bochtengedeelte kan dat - maar als je ziet dat ze gewoon 20/25 kilometer per uur aan topsnelheid missen…"

"Laten we hopen dat Max pole position pakt", gaat Schouten verder. "Maar als Lewis hem voorbijgaat in de eerste ronden, zien we die nooit meer terug. Ik hoop het niet, maar nu zou ik mijn geld op Mercedes zetten."

Schouten is – zoals hij eerder al zei – enorm bang voor ‘treintje rijden’. Om dat een beetje te voorkomen, zijn er crashes (en Safety Cars) nodig. Een groot nadeel voor de coureurs is dat er veel zand ligt, daar midden in de woestijn. "De ideale lijn wordt schoongereden, maar daar is ook alles wel mee gezegd: als je van die lijn afwijkt, raak je de auto zo kwijt. De grindbak is groot zat, dus in de muur zal je niet snel belanden."

Outsiders

Omdat de Formule 1 nog nooit in Qatar zijn geweest, maakt bijvoorbeeld Lando Norris een goede kans op P5, denkt Schouten. "Al die jonge coureurs zitten veel op de sim", legt de oud-motorcoureur uit. De jonge jongens vinden het heerlijk om het circuit alvast te leren kennen op een beeldscherm. "Kimi Raikkonen heeft echt geen zin om 24/7 achter die sim te zitten."

Verstappen – die 14 punten voorstaat op Hamilton in het wereldkampioenschap – rijdt ook regelmatig op de sim. De Nederlander zal wat minder voordeel hebben, omdat de Mercedes enorm snel is. Het belooft weer een enorm spannend hoofdstuk in de titelstrijd te worden.

"Het voordeel van Max op dit moment is, dat hij ‘m er gewoon bij Hamilton in kan rammen als hij het niet meer bijhoudt. Maar ik denk niet dat Max zo in elkaar zit. Het zou wel mooi zijn!"

"Ik durf écht niet te zeggen wie de titel wint", zegt Schouten, nadat hij eerst voor de gein Valtteri Bottas had aangewezen als WK-winnaar. "Stel dat Hamilton de komende 2 wedstrijden wint, kan je er vergif op innemen dat hij de titel pakt."

Bryan Schouten op de TT Assen. Meer informatie over Schouten onder de foto. (Pro Shots)

Bryan Schouten is een voormalig Moto3-coureur die nu actief is als begeleider van jonge talenten. Zelf verzoop hij naar eigen zeggen mentaal in de Moto3, nadat hij in de Spaans Open titelkandidaat was. Al die top 20/25 finishes in de Moto3 braken hem op. Om te voorkomen dat de nieuwe generatie dezelfde fouten maakt, begeleidt hij nu 2 jongens: de 15-jarige Alec Willemsen, vice-kampioen in de Yamaha R125 Cup, en het 12-jarige toptalent Ruben Nijland, die afgelopen weekend in het WK Ohvale 160cc reed.