
Waar komen die McLarens opeens vandaan? Veel F1-fans zullen de afgelopen weken met verbijstering naar de Grand Prix hebben zitten kijken. In de openingsrace van het seizoen had het team te maken met een DNF en een matige 17e plek. Nu wordt Max Verstappen opeens geflankeerd door de Oranje bolides. Wat is daar gebeurd?
Autosport.com is de techniek van de MCL60 ingedoken. Als we de huidige auto's vergelijken met de barrels die in Bahrein werden geïntroduceerd is er behoorlijk wat veranderd. Volgens de experts zijn dit de 4 belangrijkste verschillen:
Voorvleugel
De upgrades van McLaren hebben alles te maken met aerodynamica. Te beginnen bij de voorvleugel, die een stuk efficiënter werkt dan voorheen. Teambaas Andrea Stella gaf voor de GP in Japan dit weekend toe dat de vorm en de afstelling van de vleugel nu veel beter is. Dat geeft de auto veel meer downforce in de bochten.
Bredere sidepods
Ook de nieuwe, bredere sidepods helpen bij het geleiden van de lucht. De luchtweerstand wordt nu een stuk handiger naar de vloer en naar de achterkant van de auto geleid, waardoor de auto harder gaat op de rechte stukken.
Andere vloer
De vloer van de MCL60 is misschien wel het belangrijkste detail. Moderne F1-auto's kunnen het meeste tijd winnen met een goede afstelling van de bodemplaten. Het team koos om opnieuw een extra edge wing op de bodem te plaatsen, een onderdeel waar het in 2022 al mee experimenteerde. Lando Norris en Oscar Piastri plukken daar nu de vruchten van.
Extra achtervleugel
Tenslotte is er gesleuteld aan de beam wing, een extra spoiler onder de daadwerkelijke spoiler. Dit zou McLaren hebben afgekeken bij Red Bull, die met de RB19 veruit de beste auto in handen hebben. De beam wing helpt bij het rijden onder DRS, belangrijk als je wilt inhalen dus. McLaren staat momenteel 5e in het kampioenschap bij de constructeurs, maar zit nummer 4 Aston Martin op de hielen.