Door klapperende Red Bull-achtervleugel dreigt Qatar voor Verstappen geen klapper te worden

20 november 2021

De vrije trainingen in Qatar gingen niet naar wens bij Red Bull. De Oostenrijkse renstal wordt vertraagd door problemen met de achtervleugel. Wat is er precies loos, waarom geeft Red Bull nu even geen optimale vleugels?


Red Bull-baas Christian Horner wilde tegen Sky Sports best wat kwijt over de issues. "We hebben wat problemen met de activator gehad. Zodra de vleugel begint te klapperen, stopt het niet. Dat kost ons tijd omdat het het gat tussen de vleugels verkleint."

Klapperen
Daar heb je al het sleutelwoord: klapperen. Op de rechte stukken klappert de achtervleugel. Dat is natuurlijk niet aerodynamisch. Het treedt op als DRS wordt geactiveerd. En in Qatar is de DRS-zone relatief lang, zodat de impact van het probleem groter is.

Het activatiesysteem dreigt door al dat geklapper te bezwijken. De vleugel zelf staat daardoor ook onder druk: er ontstaan scheurtjes. Verstappen is op zoek naar oplossingen en heeft zijn wagen voor de kwalificatie aan laten passen.