Porpoising: wat is het probleem dat bij de Formule 1-wintertests telkens opdook?

28 februari 2022

Getty Images
formule 1 wintertests barcelona porpoising walvis hobbelen max verstappen

De F1-wintertests in Barcelona zijn klaar. Vergeet alle info over rondetijden, aantal laps en de reacties van de coureurs op de nieuwe auto's. Slechts 1 ding deed er echt toe in Spanje: porpoising. Daar hadden zo ongeveer alle auto's namelijk last van. Maar wat is porpoising?


Laten we beginnen met het woord zelf. Het werkwoord porpoising is gebaseerd op het zelfstandig naamwoord porpoise en dat betekent bruinvis. Oftewel rondsnuitdolfijnen. En je weet wat we allemaal zo cool vinden aan dolfijnen: dat ze uit en in het water duiken.

Dit is de betekenis van porpoising


Dat is dus porpoising: de Formule 1-auto's hobbelen op en neer, als een dolfijn die in en uit het water duikt. En natuurlijk willen de F1-renstallen dat helemaal niet. Als de neus op en neer gaat, dan rijden de auto's langzamer.

Grondeffect
Dat de auto's zo hobbelen en stuiteren hangt samen met de nieuwe F1-regels. Daardoor zit het ontwerp van de bolides anders in elkaar dan de voorgaande jaren. In windtunnels en via computersimulaties kwam porpoising niet aan het licht, maar in de praktijk tijdens de testdagen dus wel.

Downforce
Porpoising hangt samen met het zogenaamde grondeffect. In het kort: het grondeffect zorgt voor downforce. Auto's worden als het ware naar de grond gezogen, zodat ze grip hebben. Maar als de vloer van de auto heel dichtbij het asfalt komt, dan neemt het grondeffect af.

De ophanging van de auto springt terug naar boven. En dan neemt het grondeffect juist weer toe, zodat de auto naar het asfalt wordt gezogen. Dan begint het hobbelen: porpoising.

Banden
Vanaf 2022 wordt gereden met 18 inch-banden. Die zorgen voor minder demping dan de 13 inch-banden.