IJskonijn Max Verstappen blijft Carlos Sainz nipt voor in zinderende Canadese Grand Prix
i

Getty Images

IJskonijn Max Verstappen blijft Carlos Sainz nipt voor in zinderende Canadese Grand Prix

Bart van der Wijst • 23:41, 19-06-2022 / Laatste Update: 20:59, 07-01-2024

Max Verstappen heeft voor de allereerste keer in z'n carrière de Grand Prix van Canada gewonnen. Het werd door een krankzinnige race spannender dan gedacht. Na meerdere (virtual) safety cars bleef hij Carlos Sainz na 70 rondjes nét voor.

Verstappen was goed weg, Fernando Alonso kon zijn grote praatjes niet waarmaken. De Spanjaard verzekerde na zijn P2 op zaterdag dat hij de Nederlander aan ging vallen in de 1e bocht, alleen toen had Verstappen al een flink gat geslagen.

Banden, banden, banden

Alle ingrediënten leken aanwezig voor een makkelijke Canadees middagje voor Verstappen, maar dat veranderde toen teamgenoot Sergio Pérez zijn Red Bull in ronde 8 parkeerde. Er kwam een virtual safety car en dus wisselde de Nederlander net als Lewis Hamilton van mediums naar de harde band. Daardoor ging Carlos Sainz, die Alonso al vrij snel voorbij was gegaan, naar P1.

Verstappen nam de leiding weer over nadat Sainz in de 21e ronde een pitstop maakte, maar de Nederlander klaagde in rondje 34 al over slijtende achterbanden. Dat terwijl hij waarschijnlijk hoopte dat zijn harde banden iets langer mee zouden gaan. Nadat Verstappen maar bleef mopperen, haalde zijn team hem in de 43e ronde naar binnen.

Safety car

Daarmee kwam hij niet alleen achter Sainz terecht, ook Hamilton bleef de Nederlander nipt voor. Dat leverde een vloekende en tierende Verstappen op de boardradio op. Toch schoof Verstappen in dezelfde ronde nog op naar P2, omdat hij op het rechte stuk voor start/finish met DRS voorbij ging aan Hamilton.

Maar alles werd weer op zijn kop gezet nadat Yuki Tsunoda na zijn pitstop in ronde 49 rechtdoor ging in zijn Alpha Tauri. De Japanner ging de muur in en stond stil op een gevaarlijk moment: safety car.

DRS

Dus dook Sainz snel naar binnen voor vers rubber. Zijn team koos alleen voor de harde band (die Verstappen ook eronder had zitten), terwijl de mediums misschien slimmer waren geweest.

De safety car ging in de 55e ronde naar binnen, dus had Sainz nog 15 rondjes over om voor de allereerste keer Grand Prix te winnen. Alleen Verstappen bleef ijskoud, de Nederlander speelde het spelletje slim en hield de Spanjaard iedere keer net voldoende op afstand voor de uiteindelijke overwinning. Lewis Hamilton maakte het podium compleet.

Leclerc

Voor Charles Leclerc was het ook wel fijn, al die opstoppingen in de race. Daardoor kon hij zijn Ferrari uiteindelijk nog op P5 parkeren, nadat hij vanaf de 19e plek was gestart na een gridstraf.