Inhalen wordt makkelijker in Zandvoort: DRS kan waarschijnlijk eerder open

Brian Vesseur • 12:26, 31-08-2022 / Laatste Update: 17:24, 07-01-2024

Vorig jaar werd er veel geroepen dat inhalen onmogelijk was bij de Grand Prix van Zandvoort. Dat is niet helemaal waar, want er waren véél races waar minder werd ingehaald dan in Nederland. Toch is het lekker als er nog meer kan worden ingehaald en dat gaat komend weekend waarschijnlijk gebeuren.

De bazen van het circuit en die van de Formule 1 hebben namelijk eens overlegd en zijn samen tot het besluit gekomen om het DRS-stuk te verlengen. Tenminste, als het veilig blijkt te zijn. Wat DRS precies inhoudt, leggen we hieronder uit.

DRS in Zandvoort

Op een Formule 1-auto zit een achtervleugel. Met een simpele druk op de knop, kan je die achtervleugel open klappen. Dat mag een coureur slechts op bepaalde momenten én bepaalde stukken (een DRS-stuk) doen. In Zandvoort heb je 1 zo'n stuk, namelijk bij start/finish. Een DRS-stuk is altijd een lang, recht stuk en daarvan heb je er eigenlijk maar 1 in Zandvoort.

LEES OOK: 📸 | Max Verstappen eert vader Jos met speciale helm voor Grand Prix in Zandvoort

Als een coureur tijdens de race binnen 1 seconde van zijn voorganger ligt, mag hij op dat rechte stuk op het DRS-knopje klikken. Dan gaat zijn achtervleugel open en maakt hij nog meer snelheid. Dat vergroot dus de kans dat hij zijn voorganger inhaalt.

Inhalen makkelijker door DRS

Er is een streep op de baan die aangeeft wanneer een coureur op de DRS-knop mag klikken. Door die streep naar achter te halen, kan een coureur dus eerder op de knop klikken en langer gebruik maken van DRS. Oftewel: nog meer snelheid, nog meer kans op inhalen.

Tijdens de vrije trainingen en de kwalificatie zal je misschien opvallen dat de DRS ook open gaat als coureurs niet binnen 1 seconde van hun voorganger zitten. Dat klopt: die regel geldt alleen tijdens de race. Tijdens de kwalificatie mogen coureurs altijd DRS gebruiken (mits ze op het DRS-stuk rijden), om een nog snellere rondetijd neer te zetten.