Max Verstappen naar P2 in gestoorde race in Saoedi-Arabië: zieke ontknoping nadert
i

Getty Images

Max Verstappen naar P2 in gestoorde race in Saoedi-Arabië: zieke ontknoping nadert

Brian Vesseur • 21:40, 05-12-2021 / Laatste Update: 04:52, 12-12-2023

Wat een gestoorde, knotsgekke race in Saoedi-Arabië! Max Verstappen en Lewis Hamilton vochten als 2 leeuwen voor 1 prooi. Met flink wat duw-en-trekwerk pakte Hamilton uiteindelijk de 1e plek, Verstappen greep P2. Maar hoe het allemaal tot stand kwam...

De race begon wat gemoedelijk, rustig: alle coureurs kwamen goed weg bij de start. Verstappen pakte geen plek ten koste van Lewis Hamilton (P1) en Valtteri Bottas (P2). In de 1e ronden bleef hij redelijk in de buurt van de 2 Mercedes-coureurs.

Een héél belangrijke Safety Car

Alles veranderde toen Mick Schumacher in de muur belandde. De crash van de Haas-coureur leverde een Safety Car op. Waar bijna iedereen (waaronder Hamilton) besloot om banden te wisselen, daar koos Verstappen ervoor om door te rijden!

De crash van Schumacher:

Achteraf was dat een onwijs slimme keuze, want de Safety Car veranderde in een rode vlag. Alle coureurs moesten terug naar de pitstraat en mochten daar banden wisselen. Zo kon Verstappen gloednieuwe banden onder zijn auto zetten en alsnog P1 behouden!

Rode vlag:

Herstart

De coureurs moesten opnieuw starten. Verstappen dus van P1, Hamilton daar vlak achter. De Engelsman was fenomenaal weg en pakte de Nederlander meteen. Door wat illegaal duw-en-trekwerk kwam Verstappen toch terug op P1, maar meteen daarna was er wéér een rode vlag. Nikita Mazepin en Verstappens teamgenoot Sergio Pérez vielen vlak na de start uit.

Niet normaal! Iedereen moest weer terug de pitstraat in, waar Red Bull het volgende aanbod kreeg: bij de volgende herstart moet Verstappen op P3 starten, achter Esteban Ocon en Hamilton. Daar ging het team mee akkoord. Verstappen verwisselde zijn harde banden (waar hij alleen de herstart mee had gereden) weer voor mediums. Zo voldeed hij aan het bandenreglement.

Check hoe de FIA en Red Bull overlegden:

Tijd voor herstart nummer 2. Verstappen was vanaf P3 fenomenaal weg en pakte de leiding in bocht 1! Hamilton zakte even terug naar P3, maar ging snel voorbij aan Ocon. Hamilton zat vervolgens bijna direct op de staart van de Nederlander.

Check die ZIEKE herstart van Max:

In het 2e deel van de race waren en continu Virtual Safety Cars, door losliggende voorvleugels en ander vuil. Chill voor Verstappen, die zo een beetje zijn zachtere band kon sparen ten opzichte van Hamilton.

Maar wat er daarna gebeurde was niet normaal. Niet normaal! Hamilton pakte Verstappen, die dat niet liet gebeuren. Red Bull en de wedstrijdleiding zeiden tegen Verstappen dat-ie de plek terug moest geven, wat de Nederlander ook wilde doen. Hamilton had dat niet helemaal door en knalde vól achterop Verstappen. Wát een gekkenhuis. Echt niet normaal.

Hier de inhaalactie (en hieronder de crash):

Verstappen kreeg 5 seconden straf voor bovenstaande inhaalactie, ondanks dat hij die plek terug wilde geven. Dat dat misging, zie je hieronder:

Hamilton pakte P1 over van Verstappen, die daardoor misschien wel dubbel werd genaaid. En een tijdstraf, én een Hamilton die op je rug klapt én een Hamilton die je inhaalt. Goed, het is hoe het is: Hamilton in Jeddah op P1 (én snelste raceronde) en Verstappen op P2.

Laatste race

Volgende week staat de allesbeslissende GP op het programma, in Abu Dhabi. Verstappen en Hamilton gaan met precies evenveel punten het laatste raceweekend in! Het voordeel voor de Nederlander is dat, als beide coureurs zouden uitvallen, hij zou winnen op basis van de meeste gewonnen races in het seizoen.