Bernie Ecclestone steunt rechtszaak Felipe Massa om wereldtitel vanwege 'crashgate': 'Het beste om te doen'
Felipe Massa in 2008 / Getty Images

Bernie Ecclestone steunt rechtszaak Felipe Massa om wereldtitel vanwege 'crashgate': 'Het beste om te doen'

11:55, 12-03-2024 / Laatste Update: 12:01, 12-03-2024

Felipe Massa heeft de Formule 1 voor de rechter gesleept: hij wil namelijk de wereldtitel van 2008 hebben. Alles draait daarbij om een incident tijdens de Grand Prix van Singapore waarbij Renault-coureur Nelson Piquet Jr. expres crashte, beter bekend onder de naam 'crashgate'. Voormalig Formule 1-eigenaar Bernie Ecclestone is een van de aangeklaagden en hij toont begrip voor de acties van Massa.

Massa liet eerder al weten dat hij een rechtszaak wilde aanspannen en maandag werd bekend dat die zaak er ook echt gaat komen. De Braziliaanse oud-coureur eist onder meer een schadevergoeding van tussen de 70 en 175 miljoen euro. Ecclestone was toen de baas van de Formule 1 en reageerde tegenover Press Association: "Als hij mij om advies had gevraagd, dan had ik gezegd dat juridische stappen nemen het beste is om te doen. Ik heb geen idee wat de uitkomst van de zaak zal zijn en denk dat niemand dat heeft."

De Braziliaan eindigde in 2008 als tweede achter Lewis Hamilton in de WK-stand. Massa reed toen voor Ferrari en strandde uiteindelijk op één punt van de Brit, die zijn eerste wereldtitel pakte. De race in Singapore was daarin doorslaggevend, want Hamilton pakte met zijn derde plaats zes punten en Massa scoorde niet. Dat terwijl de Braziliaan tot de crash van Piquet vooraan lag.

Crashgate: hoe zat het ook alweer?

In 2008 zag de Formule 1 er nogal anders uit dan nu. Toch zijn er twee huidige coureurs die toen ook al op de grid te zien waren: Fernando Alonso bij Renault en Lewis Hamilton bij McLaren-Mercedes. Beide coureurs hadden een hoofdrol in dat jaar: Hamilton door de wereldtitel te pakken, Alonso door de crashgate.

Met terugwerkende kracht bleek 2008 een bizar jaar voor de Formule 1. En in het bijzonder de Grand Prix van Singapore, waar Massa zich op pole position had geplaatst voor de race. Bij de race zelf kwam er een moment dat Alonso de race zou kunnen winnen, áls er op dat moment een Safety Car zou komen.

Weet je wat?, dacht Renault-teambaas Flavio Briatore, we laten teamgenoot Nelson Piquet jr. crashen. De Braziliaan voerde netjes zijn taak uit en Alonso won de race. Hamilton eindigde die race als derde, Massa buiten de punten als dertiende. Dat kwam allemaar door de pitstop tijdens die Safety Car-periode. Hij reed namelijk weg terwijl de brandstofslang nog aan zijn auto vastzat, moest aan het einde van de pitstraat wachten tot zijn team die kwam verwijderen en zakte daardoor naar de laatste plaats.

Een jaar later maakte Piquet bekend dat hij opzettelijk crashte, wat de crashgate veroorzaakte. De F1 besloot om het raceresultaat te laten staan, waar Massa nu nog kwaad over is. Hij kwam namelijk aan het einde van het seizoen één punt tekort om Hamilton te verslaan, terwijl hij bij die GP van Singapore op koers lag om de race te winnen.

Fernando Alonso moest ook op het matje komen na de crashgate / Getty Images

Hamilton is dus kampioen geworden met een beetje hulp van Renault, maar kon daar zelf niks aan doen. Toch wil Massa wél graag die titel hebben, omdat hij benadeeld is door de schandalige actie van het Franse team. Daarnaast wil hij een financiële compensatie van de F1 voor het misgelopen WK-geld.

Het advocatenbureau van Massa schreef het volgende in een verklaring: "De heer Massa eist verklaringen dat de FIA ​​haar reglementen heeft overtreden door niet onmiddellijk onderzoek te doen naar de crash van Nelson Piquet junior tijdens de Grote Prijs van Singapore in 2008, en dat als zij correct had gehandeld, de heer Massa dat jaar het kampioenschap zou hebben gewonnen."

'Is that Glock?!'

De GP van Singapore was overigens de vijftiende van de achttiende race van dat seizoen. In de allerlaatste race moest Massa winnen in zijn thuisland Brazilië om nog kans te maken op de wereldtitel. Dat deed hij en éventjes leek hij zelfs wereldkampioen, totdat Hamilton in de laatste bocht Timo Glock passeerde die op de verkeerde banden reed. De Brit pakte zo het extra benodigde punt om zijn eerste wereldkampioenschap te pakken.