FIA kan Red Bull een handje helpen: onderzoek gestart naar veelbesproken achtervleugel McLaren
i

Lando Norris in zijn McLaren tijdens de GP van Azerbeidzjan met de veelbesproken achtervleugel. ©Getty Images

FIA kan Red Bull een handje helpen: onderzoek gestart naar veelbesproken achtervleugel McLaren

11:38, 19-09-2024 / Laatste Update: 11:38, 19-09-2024

Red Bull Racing is voorbijgestreefd door McLaren, die dankzij de overwinning van Oscar Piastri in Azerbeidzjan voor het eerst sinds 2014 aan de leiding gaat in het constructeurskampioenschap. Echter kan het team wel eens worden bestraft voor de achtervleugel die McLaren bij het stratencircuit hanteerde. De autosportfederatie 'FIA' heeft bevestigd onderzoek te doen naar de veelbesproken achtervleugel.

Piastri schreef de Grand Prix van Azerbeidzjan op zijn naam, maar na afloop ging het vooral over de achtervleugel van McLaren. Op beelden vanaf de auto van de Australische coureur leek het namelijk alsof het onderdeel licht op en neer bewoog op het rechte stuk van het circuit. Doordat de vleugel bij hoge snelheden buigt zou het zorgen voor een mini-DRS-effect. Wat betekent dat de auto minder luchtweerstand heeft en meer topsnelheid genereert.

Na afloop van de race diende geen enkel team een protest in, waardoor Piastri zijn tweede zege in de F1 niet in gevaar kwam. Toch heeft de FIA nu wel aangekondigd onderzoek te doen naar de achtervleugels, waar Piastri en Lando Norris op het circuit van Bakoe gebruik van maakten. De kans is aanwezig dat McLaren wordt verzocht om de achtervleugel op de auto aan te passen.

Statement FIA

Eerder dit seizoen werd al de voorvleugel van McLaren onder de loep genomen. Destijds stelde de FIA op dit vlak geen ingreep te doen voor het huidige seizoen. Echter is dit in geval van de achtervleugel wellicht anders. "De FIA houdt de flexibiliteit van het bodywork op alle auto's nauwlettend in de gaten en heeft op elk moment van het seizoen het recht om teams te vragen wijzigingen aan te brengen", zegt de FIA in een statement.

"Als een team echter alle afbuigingstesten met succes doorstaat en zich aan de regelgeving en technische richtlijnen houdt, wordt ervan uitgegaan dat ze volledig voldoen en worden er geen verdere maatregelen genomen", gaat de mondiale autosportfederatie verder.

"De FIA bekijkt momenteel gegevens en eventueel aanvullend bewijsmateriaal dat is voortgekomen uit de Grand Prix van Azerbeidzjan en overweegt verzachtende maatregelen voor toekomstige implementatie. Dit is onderdeel van het standaardproces bij het controleren van de technische legaliteit en de FIA behoudt de bevoegdheid om indien nodig tijdens het seizoen wijzigingen in de regelgeving door te voeren", sluit de FIA eventuele acties niet uit. Het is dus nog even afwachten of de federatie van mening is dat McLaren de achtervleugel moet aanpassen.

Andere achtervleugel bij GP van Singapore

In tegenstelling tot de race in Bakoe speelt de achtervleugel van McLaren dit weekend in Singapore geen rol. De teams rijden tijdens de Grand Prix juist met veel meer neerwaartse druk vanwege de vele langzame bochten en het beperkte lange rechte stuk. Om die reden gebruiken teams, waaronder McLaren, geheel andere vleugels.

WK-stand Formule 1

Voor Max Verstappen is het zaak om Norris niet verder in te laten lopen in de strijd om het coureurskampioenschap. De wereldkampioen verdedigt met nog zeven races te gaan een voorsprong van 59 punten op zijn Britse rivaal. Tegelijkertijd heeft McLaren de touwtjes om de constructeurstitel stevig in handen. Het team uit Woking won het kampioenschap voor het laatst in 1998. Red Bull pakte de prijs in de laatste twee seizoenen.