Formule 1 | Waarom er zo'n lange pauze zit tussen de GP's van Singapore en de Verenigde Staten
i

Max Verstappen / Getty Images

Formule 1 | Waarom er zo'n lange pauze zit tussen de GP's van Singapore en de Verenigde Staten

14:50, 24-09-2024 / Laatste Update: 14:53, 24-09-2024

De Grand Prix van Singapore zit erop, met een goed resultaat voor Max Verstappen (P2). Daar kan de Nederlander lang van genieten, want er zit een lange pauze tussen de GP van Singapore en de volgende race. Maar waarom is dat eigenlijk zo?

Zo'n lange pauze herkennen we uit de zomerstop (tussen de Grand Prix van België en de race in Nederland zat een kleine maand), maar het is niet 'van deze tijd' dat er later in het seizoen nog zoveel ruimte tussen twee GP's zit. Toch heeft de Formule 1 er zo zijn redenen voor.

Ecologische voetafdruk

De F1 koppelt sinds dit jaar races die bij elkaar in de buurt zijn aan elkaar, om zo de ecologische voetafdruk te verminderen. Daarom was de Grand Prix van Azerbeidzjan ook in september, terwijl die race in voorgaande jaren aan het begin van het seizoen werd verreden. De race in Baku werd gekoppeld aan die in Singapore.

Dat werpt al zijn vruchten af. Als in 2023 alle races door waren gegaan, moesten de teams liefst 208.000 kilometer reizen in het seizoen. In 2024 is dat verminderd tot 194.000 kilometer en de F1 wil dat aantal nog verder omlaag brengen.

Geld en weersomstandigheden

Dat er nu races aan elkaar 'gekoppeld' zijn, verklaart nog niet helemaal dat er een gat van drie weken op de kalender is ontstaan. Dat heeft te maken met het geld en de weersomstandigheden in Qatar. De F1 wilde de Grand Prix van Qatar in oktober op het programma, maar de organisatie in Qatar zag de race liever in november.

Omdat Qatar veel betaalt én de coureurs het vorig jaar veel te heet vonden bij de race in oktober, ging de F1 mee. Zo is Qatar nu de voorlaatste race, in een triple-header met Las Vegas en de laatste race in Abu Dhabi. In 2025 zou de F1 het 'probleem' hebben opgelost en is er geen gat meer van drie weken.

F1-kalender 2024

Datum

Continent

Grand Prix van Bahrein

2 maart

Azië

Grand Prix van Saoedi-Arabië

9 maart

Azië

Grand Prix van Australië

24 maart

Oceanië (relatief vlakbij Azië)

Grand Prix van Japan

7 april

Azië

Grand Prix van China

21 april

Azië

Grand Prix van Miami

5 mei

Noord-Amerika

Grand Prix van Emilia-Romagna

19 mei

Europa

Grand Prix van Monaco

26 mei

Europa

Grand Prix van Canada

9 juni

Noord-Amerika

Grand Prix van Spanje

23 juni

Europa

Grand Prix van Oostenrijk

30 juni

Europa

Grand Prix van Groot-Brittannië

7 juli

Europa

Grand Prix van Hongarije

21 juli

Europa

Grand Prix van België

28 juli

Europa

Grand Prix van Nederland

25 augustus

Europa

Grand Prix van Italië

1 september

Europa

Grand Prix van Azerbeidzjan

15 september

Europa & Azië

Grand Prix van Singapore

22 september

Azië

Grand Prix van de Verenigde Staten

20 oktober

Noord-Amerika

Grand Prix van Mexico

27 oktober

Zuid-Amerika

Grand Prix van Brazilië

3 november

Zuid-Amerika

Grand Prix van Las Vegas

24 november

Noord-Amerika

Grand Prix van Qatar

1 december

Azië

Grand Prix van Abu Dhabi

8 december

Azië

Een vreemde eend in de bijt is de Grand Prix van Canada, die midden in het Europese seizoen is. Dat heeft te maken met de vreemde weersomstandigheden in Montreal, waarop de organisatie heeft verzocht om de race in een relatief weersveilige periode te houden.

Extra voordeel voor Red Bull

Red Bull-teambaas Christian Horner kondigde al aan dat Red Bull zich had verbeterd in de afgelopen twee races. Het team van Max Verstappen heeft nu dus een goede drie weken om zichzelf nog verder te verbeteren en de concurrentiestrijd met McLaren aan te gaan voor de laatste zes races van het seizoen. Want waar de renstallen in de zomer niet aan hun auto mochten sleutelen, hebben ze daar nu wél alle vrijheid toe.