Switch van Formule 1 naar Viaplay zorgt voor enorme daling van aantal kijkers
i

ANP

Switch van Formule 1 naar Viaplay zorgt voor enorme daling van aantal kijkers

Marcel Roes • 23:29, 23-03-2022 / Laatste Update: 02:32, 08-01-2024

Tot en met 2021 waren de uitzendrechten voor Formule 1 in handen van Ziggo. Vanaf 2022 heeft Viaplay de touwtjes in handen. Dat heeft er volgens Stichting KijkOnderzoek (SKO) toe geleid dat er fors minder kijkers waren naar de 1e race van het seizoen, de GP van Bahrein.

SKO erkent dat het lastig is om in te schatten hoeveel mensen naar die race keken. Viaplay wil namelijk niet melden hoeveel abonnees het heeft en ook niet hoeveel klanten er zondag live via de Viaplay-app naar F1 keken. Ook Ziggo en KPN, die voor Viaplay-abonnees een kanaal hebben geopend zodat de app niet nodig is, willen geen cijfers delen.

SKO

Toch heeft SKO een manier gevonden om met een getal op de proppen te komen. Daarvoor werd gekeken naar de andere programma's in dat tijdsblok en naar het 'overig schermgebruik'. Zo komt SKO uit op 1,8 miljoen kijkers naar de GP van Bahrein.

De 1e race van 2021 werd, toen dus nog via Ziggo, bekeken door 2,8 miljoen mensen. En de laatste GP van 2021, die van Abu Dhabi, trok 2,4 miljoen kijkers aan. Kortom, er zijn honderdduizenden kijkers zoek.

Ziggo

Ondanks dat Ziggo de rechten kwijt is, wordt nog wel het praatprogramma Race Café uitgezonden. Daar keken 109.000 mensen naar.