Verstappen haalt Leclerc 2 keer in en beunt van P10 naar P1 in Hongarije
i

Getty Images

Verstappen haalt Leclerc 2 keer in en beunt van P10 naar P1 in Hongarije

Brian Vesseur • 18:43, 31-07-2022 / Laatste Update: 03:41, 12-12-2023

Max Verstappen, eindbaas! De Nederlander startte vanaf P10 in Hongarije en won de Grand Prix! Op de baan pakte hij zelfs 2 keer titelconcurrent Charles Leclerc. Dat was ook wel nodig, want na de 1e inhaalactie spinde Verstappen even. Het was de 1e zege van Verstappen op de Hungaroring.

De start was niks vergeleken met de chaos van vorig jaar. Iedereen kwam in 1e instantie goed weg: polesitter George Russell bleef op P1, Verstappen schoof op van P10 naar P8 en Sergio Pérez van P11 naar P9. Na een paar bochten moest er toch een virtual safety car aan te pas komen, na een touché tussen Sebastian Vettel en Alex Albon. Er lag wat rommel op de baan.

Russell reed na het eindigen van de VSC op een paar seconden van de 2 Ferrari's. Daarachter zaten Lewis Hamilton en de Alpines, met daar weer de 2 Red Bulls achter. Het begin van de race bestond uit inhaalacties van Hamilton op de Alpines en van Verstappen en Pérez op jan en alleman.

Verstappen beunt door op Hungaroring

In rondje 17 van de 70 ging Verstappen naar binnen en switchte in de pitstraat van softs naar mediums. Russell was toen ook al naar binnen geweest voor dezelfde switch. De Ferrari's en de Alpines begonnen op mediums en konden dus langer doorrijden.

Na de stops van de Ferrari's (22 van de 70) lag Verstappen op P4, op 3 seconden van Carlos Sainz (P3). Voor de Spanjaard lagen Charles Leclerc op P2 en Russell. De Nederlander zat er dus héél dicht bij, nadat hij op P10 begon en lang achter het verkeer moest rijden.

Leclerc vs. Verstappen

Een rondje of 10 later was Leclerc na 3 pogingen voorbij aan Russell. De Monegask pakte de leiding in de Grand Prix van Hongarije. Nog geen half rondje later hoorden we een boordradio van Verstappen: "Het druppelt meer en meer." Oftewel: dat kon de race weer compleet op z'n kop zetten.

Geen regen, maar wél een race op z'n kop rond rondje 40 (van de 70). Verstappen besloot nog een pitstop te maken (wederom mediums) en pakte in rondje 41 opeens Leclerc in bocht 1! Dat leverde hem P3 op, maar Sainz en Hamilton moesten op dat moment nog een pitstop maken.

Maar even later spinde Verstappen! Leclerc pakte P3 weer terug en op die manier meteen 1,5e seconde. Hij bleef voor Pérez en Russell. Daarna vloog hij meteen weer naar de Ferrari van Leclerc toe. In rondje 44 zette Verstappen de snelste ronde neer en zat hij alweer op de staart van de Monegask. Een rondje later was het al zover: opnieuw P3 voor Verstappen!

Pitstop

'Net P1', noemen we het als je nog niet écht vooraan ligt, maar alle coureurs voor je nog naar binnen moeten voor een pitstop. Dat was het geval bij Verstappen, die Hamilton (10 seconden) en Sainz (12 seconden) nog voor zich had. Beide coureurs hadden mediums onder hun auto. Het idee van Sainz was om door te rijden, totdat hij softs onder zijn auto kon zetten aan het einde van de race. En ondertussen riep Verstappen weer (in rondje 46): "Lichte druppels!"

Sainz dook zeker 20 rondjes voor het einde naar binnen voor softs en kwam terug op P5. Ondertussen zat Verstappen nog maar op 2 seconden van Hamilton, terwijl hij al 5 seconden was weggereden bij Leclerc. Verstappen hoefde Hamilton niet op de baan in te halen, want in ronde 52 kwam de Brit naar binnen voor softs. P1 voor Max!

In ronde 52 van de 70 leverde dat de volgende tussenstand op: Verstappen, Leclerc, Russell, Sainz, Hamilton, Pérez. De Mexicaan op P6, dus, maar wel met de snelste raceronde.

Ferrari-masterplan

Oh, oh! In ronde 54 vloog Russell voorbij Leclerc voor P2! De Monegask glibberde over het Hongaarse asfalt op zijn harde banden, terwijl de Brit heel lekker door kon rijden op de mediums. De harde band werkte zó slecht, dat Leclerc meteen naar binnen dook om de zachtste banden onder zijn auto te zetten. Door de pitstop zakte hij terug naar P6, achter Pérez.

Een paar rondjes voor het einde vloog Hamilton voorbij aan Sainz voor P3. En meteen kon hij teamgenoot Russell aanvallen, die op P2 reed. En in ronde 65 (van de 70) pakte Hamilton dan ook zijn teamgenoot. Hamilton op 2, Russell op 3. Kon de 7-voudig wereldkampioen nog jagen op raceleider Verstappen, die 11 seconden voor hem reed?

Verstappen-feestje

Door een uitstekende race van Verstappen en goede tactische beslissingen van Red Bull kon de Nederlander de zege pakken in Hongarije. Klunzigheid bij Ferrari zorgde voor een gekke eindstand: Verstappen op 1, Hamilton op 2, Russell op 3, Sainz op 4, Pérez op 5 en Leclerc op 6. De snelste raceronde ging naar Hamilton.