Motorcrosser Nancy van de Ven racet op scooter én strijdt voor WMX-WK: ‘Ik durf niet te vroeg te juichen’

15 juni 2022

Instagram Nancy van de Ven

Nancy van de Ven is een van de beste vrouwelijke motorcrossers ter wereld. De 24-jarige Zeeuwse werd maar liefst 5 keer 2e in de WMX-klasse, en is hard op weg om in september voor het eerst wereldkampioen te worden. Sportnieuws.nl sprak met haar over het succesvolle motorcross-seizoen en over haar deelname aan de eSkootr Championship, een nieuwe raceklasse voor elektrische steps.


Door: Pim Huberts

Van de Ven won de 1e Grand Prix in Lombardije en staat met nog 1 race te gaan 25 punten voor op de nummer 2. Toch weet de coureur van het team Ceres71 Yamaha dat er nog van alles mis kan gaan. "Ik ben al 3 keer bijna wereldkampioen geweest, tot in de laatste wedstrijd en laatste ronde aan toe. Ik durf niet te vroeg te juichen, want ik heb al zoveel meegemaakt."

Motorcrossfamilie
Ze groeide op in een echte motorcrossfamilie. Haar broer Rinus, die zelf croste op het hoogste niveau, inspireerde haar om ook op de motor te stappen. In 2013 mocht ze voor het eerst meedingen voor de wereldtitel, ze werd knap 5e. Hierna was Van de Ven niet meer weg te denken uit de absolute wereldtop.

"Voor mij is het meer dan een sport, mijn leven draait erom. En dat van m'n vriend, ouders en broer ook. Het is bij ons echt een hele levensstijl. Ik vind het gewoon geweldig. Ik vind het leuk, het is mijn passie. Je eigen motor, je eigen spullen. Het heeft voor mij iets heel speciaals", vertelt Van de Ven met een grote glimlach.

Over de kop
Toch is ze ook een pechvogel. In de laatste 4 wereldkampioenschappen eindigde ze als 2e. Ook dit seizoen, hoewel het er qua punten erg goed uitziet, is er al veel gebeurd. "In de 2e wedstrijd in Portugal ging ik tijdens de vrije training echt heel hard over de kop. Toen wist ik eigenlijk niet of ik nog aan de wedstrijden mee kon doen. Gelukkig kon ik met veel pijn en moeite alsnog meerijden en pakte ik belangrijke punten."

"Het heeft me echt wel een maand gekost om weer helemaal oké te worden. Ze hebben zelfs nog foto's gemaakt van m'n nek om te checken of er sprake was van een breuk."

Ook in de GP van Sardinië ging het mis. "Terwijl ik 1e lag, ging m'n motor kapot. Er gebeurt elke keer zoveel." Het karakter van Van de Ven lijkt haar er doorheen te slaan. "Zelfs mensen die bij mij in de klasse rijden, vertellen weleens dat ze niet kunnen begrijpen hoe ik mijzelf toch iedere keer bijeenraap. Ik heb, denk ik, een van de sterkste karakters van alle deelnemers", vertelt ze.

Tekst gaat verder onder video


Van de Ven staat 25 punten voor op nummer 2 en landgenote Lynn Valk en heeft het wereldkampioenschap dan ook in eigen hand. Ieder weekend worden er 2 manches gereden, per manche zijn er maximaal 25 punten te winnen en dus kan Van de Ven al in de 1e manche wereldkampioen worden. Toch blijft de talentvolle coureur voorzichtig.

"Ik durf daar niks over te zeggen, omdat ik weet wat voor sport het is. Het is een mechanische sport en dus is er een supergroot risico dat er wat fout kan gaan." De GP van Turkije (laatste van het seizoen) wordt gehouden op 3 en 4 september.

Racen op een scooter
Van vliegen door de lucht met lawaai om je heen, naar racen op een stille elektrische step. "Dat was wel even wennen ja. Ik ben gewend om iedereen om mij heen in de gaten te houden door middel van geluid, dat lukt nu niet", vertelt ze over het eSkootr Championship.

Het eSkootr-kampioenschap is een raceserie voor elektrische steppen. In mei dit jaar begon het allereerste seizoen waar ook Van de Ven voor werd uitgenodigd. De nieuwe raceklasse bevat sporters vanuit allerlei disciplines: van motorsport tot snowboarden. Mannen en vrouwen racen tegen elkaar.

"Ik mocht komen testen, maar had echt 0.0 ervaring met rijden op de weg. Het voelde best wel even nieuw, maar uiteindelijk ging mij dat heel goed af en ben ik gelijk geselecteerd om aan het kampioenschap mee te doen."

Gas en stuur
Hoewel Van de Ven de 1e scooterraces moest missen omdat er toen ook motorcross gereden werd, kijkt ze uit naar haar debuut in Frankrijk (17 & 18 juni). "Ik hou van alles wat gas en een stuur heeft, dat kan ik gewoon goed. Hoewel dit iets nieuws is, draait het uiteindelijk ook om goede coördinatie met je lichaam."

Ze pakte de nieuwe sport meteen goed op. In de testfase was ze de enige die meteen op dag 1 al goede rondetijden wist te rijden. En ook kijkend naar de rondetijden van de eerste 2 officiële races, is Van de Ven duidelijk: "Het was wel grappig, want ik weet dat mijn rondetijden tijdens de testfase sneller waren dan die van de rijders in de races."

Van de Ven zal op 17 juni in Frankrijk voor het eerst in een officiële scooterrace rijden voor het Oostenrijkse SICK! Series Racing-team.