Vrouwelijke schaatssters volop in de schijnwerpers: 'Of je bent een sekssymbool, of je zet je carrière op het spel'

06:45, 16-02-2025
Vrouwelijke schaatssters volop in de schijnwerpers: 'Of je bent een sekssymbool, of je zet je carrière op het spel'
i

Schaatssters Jutta Leerdam en Joy Beune trekken vaak meer de aandacht met hun uiterlijk dan met hun prestaties. ©Pro Shots, beeldbewerking Sportnieuws.nl.

06:45, 16-02-2025

"Laten we eerlijk zijn: de schaatspakken van mannen en vrouwen zitten even strak, maar worden met verschillende ogen beoordeeld", is columniste Debby Gerritsen van mening in het AD. De podcastmaker heeft zich de afgelopen maanden verbaasd over de manier waarop vrouwelijke schaatsster bekeken en beschreven worden. Op de NK afstanden zag ze tot haar opluchting weer 'normale' interviews.

Ze vindt het bijzonder dat vrouwelijke schaatsiconen als Joy Beune en Jutta Leerdam vaak op hun uiterlijk beoordeeld worden, al ziet Gerritsen ook dat een nieuwe generatie schaatssters van zichzelf bewust is en via sociale media meer ogen naar zichzelf en naar hun sport kunnen trekken. Ze neemt als voorbeeld Pien Hersman, die op haar 21ste nog niet tot de absolute top van Nederland óp het ijs behoort, maar daarnaast wel zeer serieus genomen wordt.

Angel Daleman

De dochter van oud-schaatsers Martin Hersman en Colette Zee heeft op Instagram bijna 750.000 volgers. "Dankzij sociale media zijn sporters hun eigen marketingmachine. En geef ze eens ongelijk – van schaatsen alleen word je niet rijk. Sommige talenten hebben zelfs een professioneel team achter zich, zoals Angel Daleman (17). Dat begrijp ik wel. Angel is knap, welbespraakt en heeft een naam die sponsoren aanspreekt", schrijft Gerritsen in haar column in het Algemeen Dagblad.

'Aandachtstrekker of sekssymbool'

Daleman is volgens Gerritsen misschien wel de nieuwe Leerdam of de nieuwe Beune, al kan niemand tippen aan de aantallen die Leerdam haalt. Jutta ziet het met haar vijf miljoen volgers als haar missie om de schaatssport aantrekkelijk te maken voor de jeugd. Gerritsen noemt het complimenteus 'feminisme ten top'. "Maar niet iedereen kijkt door die bril. Want net zo goed als ze wordt bejubeld, wordt ze weggezet als aandachttrekker of sekssymbool. In de media gaat het vaker over haar billen, bikini’s en blote outfits dan over haar prestaties op het ijs."

Mannen

Het valt Gerritsen op dat de mannen heel anders in de schijnwerpers staan. "Wordt er in tijdschriften, showbizzrubrieken of op nieuwssites geschreven over de ronde billen of afgetrainde lijven van Dai Dai N’tab of Joep Wennemars? Nee. We kijken blijkbaar totaal anders naar (half)blote sportmannen. Zowel op sociale media als op de schaatsbaan."

'Het is nooit goed'

Volgens Gerritsen is het een reflex die laat zien hoe media en de maatschappij 'nog altijd naar vrouwenlichamen kijken'. "Want laten we eerlijk zijn: de schaatspakken van mannen en vrouwen zitten even strak, maar worden met verschillende ogen beoordeeld. De marges voor wat als acceptabel geldt, zijn zo smal als een fotofinish op de 500 meter: je bent óf een sekssymbool, aandachtsgeil, óf je zet je carrière op het spel. Het is nooit goed."