Ajax verdient miljoenen ondanks rampseizoen: jeugdopleiding zorgt voor financiële klapper
Eindelijk is er goed nieuws voor Ajax. © Pro Shots

Ajax verdient miljoenen ondanks rampseizoen: jeugdopleiding zorgt voor financiële klapper

13:58, 30-04-2024 / Laatste Update: 14:02, 30-04-2024

Sportief mag het bij Ajax dan een rampzalig jaar zijn, op commercieel gebied lijkt de club daar nog altijd weinig van te merken. De Amsterdamse club heeft een nieuwe hoofd- en shirtsponsor gevonden voor de jeugdelftallen en houdt daar miljoenen aan over.

Ajax is aan een van de slechtste seizoenen uit de clubhistorie bezig en moet in de laatste weken van de Eredivisie nog gaan knokken voor een direct ticket voor Europees voetbal om zo de play-offs te ontlopen. Ondertussen heerst er ook een bestuurlijke chaos bij de club en is het nog altijd op zoek naar een trainer voor volgend seizoen.

Toch kwam er dinsdag ook goed nieuws. Ajax heeft een sponsordeal gesloten met uitzendbureau Olympia. De naam van het bedrijf zal tot en met de zomer van 2027 op het shirt staan van de jeugdteams van Ajax. Ook zal de Future Cup, het befaamde jeugdtoernooi dat Ajax elk jaar organiseert, de naam gaan dragen van het uitzendbureau. Het exact bedrag is niet bekend, maar de club zou miljoenen overhouden aan de deal.

Rampseizoen

Ajax heeft eerder al lucratieve sponsordeals gesloten met Ziggo, Adidas, ABN en Curaçao, maar die werden door commercieel directeur Menno Geelen al afgerond voor het rampseizoen dat de club dit jaar doormaakt. De naam van Geelen wordt overigens ook genoemd in de zoektocht naar een nieuwe algemeen directeur. Ajax stelde voor die functie Alex Kroes aan, maar hij werd vanwege het mogelijk handelen in voorkennis geschorst en keerde vorige week terug als technisch directeur. Voor de functie van algemeen directeur staat er dus nog altijd een vacature open.