'Influencers belazeren jongeren met neptips over matchfixing'
i

ProShots

'Influencers belazeren jongeren met neptips over matchfixing'

Marcel Roes • 15:54, 12-08-2023 / Laatste Update: 00:18, 12-12-2023

Het AD heeft onderzoek gedaan naar matchfixgroepen, waarin influencers neptips geven over gekochte sportwedstrijden.

Het komt hier op neer: een influencer vertelt bijvoorbeeld dat-ie zeker weet, dat het duel tussen club A en club B eindigt in 5-0. Of dat er minstens 3 goals vallen. Of dat het bij rust nog 0-0 is.

Gefixt

De influencer beweert te weten dat de wedstrijd is verkocht, gefixt. En dat je dus met 100 procent zekerheid geld kan inzetten op de tip. Maar de tip is nep. En het slachtoffer, vaak een jongere, is zijn poen kwijt en werkt zichzelf mogelijk in de financiele nesten.

Telegram

De krant onderzocht vooral matchfixgroepen op Telegram, een soort Whatsapp die vooral draait om groepchats. "Sommige Telegram-chatgroepen tellen bijna een half miljoen leden, berichten worden door tienduizenden gelezen", aldus het AD.

Alex Soze

Een van de influencers die wordt genoemd is Alex Soze. Hij maakt op Instagram, waarop hij 200.000 volgers heeft, reclame voor de groep NickActiveren.

Andere groepen die in het artikel ter sprake komen zijn Matchfixing Fixed Tips, TimoCashout en FixPro. "Ze tonen beelden van luxueuze levens in Dubai met snelle auto’s en infinity pools", schrijft de krant.

Influencers

Om wie gaat het nog meer? "Tientallen influencers raden matchfixgroepen aan", aldus AD.

"Ze variëren van Ex on the beach-deelnemers tot stoere straatrappers, tezamen goed voor meer dan een miljoen volgers. Grote namen met meer dan honderdduizend volgers zijn – naast Alex Soze – Tim van Teunenbroek, Dusty Taconis, Elias Giannoccaro en Young Ellens."

Gouden bergen

Ook spreekt de krant mensen die betaalden voor de tips. Helaas voor hen: erg vaak komen de tips niet uit. "Het is zoals met veel gouden bergen: het blijkt een financieel moeras", is de conclusie.

Een slachtoffer vertelt droogjes: "Ik kocht via twee verschillende telefoons een uitslag. Naar de ene stuurde hij dat het 0-1 werd, naar de ander 0-2."