Bizarre prijzen voor reclame bij Super Bowl: 175.000 dollar per seconde
Super Bowl-kampioen Jerry Rice presenteert de beker voor de bekende finale © Getty Images

Bizarre prijzen voor reclame bij Super Bowl: 175.000 dollar per seconde

09:02, 10-02-2024 / Laatste Update: 12:10, 10-02-2024

De Super Bowl komt er dit weekend weer aan. Het oer-Amerikaanse sportevenement, wat vooral bekend staat als een gigantisch entertainment-spektakel, is een feest van torenhoge kijkcijfers én torenhoge kosten.

De Super Bowl is de finale van het American Football-seizoen. Elk jaar wordt er in een februari een finale gespeeld tussen de winnaars van de American Football Conference en de National Football Conference, de twee prof competities die door de NFL worden georganiseerd. Dit jaar wordt de Super Bowl uitgevochten tussen Kansas City Chiefs en San Fransisco 49ers. 

Entertainment

Behalve een potje American Football brengt de Super Bowl nog een hele hoop ander entertainment met zich mee. In de rust wordt de befaamde 'halftime show' opgevoerd, een ingekort concert van de grootste Amerikaanse artiesten. Grote sterren als Michael Jackson, Prince en Beyoncé hebben al eens op het podium gestaan. Dit jaar verzorgt onder andere R&B-icoon Usher de show. 

Het evenement levert dankzij deze spectaculaire shows behoorlijk wat kijkcijfers op. Gemiddeld kijken er alleen al in de VS zo'n 100 miljoen mensen naar het evenement. Reden genoeg voor bedrijven om te investeren in een reclamespotje tijdens de Super Bowl. 

Adverteren is peperduur

Dat maakt adverteren tijdens de Super Bowl natuurlijk extra populair. Automatisch zijn de prijskaartjes voor een reclame dan ook niet misselijk. Marketeer club Ikons maakte in 2023 een snelle berekening voor de prijzen van een spotje tijdens de finalewedstrijd. Ervan uitgaande dat de gemiddelde kosten voor een advertentie van 30 seconden nog steeds tussen de 6 en 7 miljoen liggen, kost zo'n filmpje 175 duizend dollar per seconde!