Red Bull-teambaas Horner over langzamere pitstop-regel: 'Concurrentie probeert ons af te remmen'
i

Pro Shots

Red Bull-teambaas Horner over langzamere pitstop-regel: 'Concurrentie probeert ons af te remmen'

Martijn Baars • 16:59, 25-06-2021 / Laatste Update: 17:54, 13-12-2023

Op de baan knokken Lewis Hamilton en Max Verstappen om de titel, naast het asfalt bekvechten teambazen Christian Horner en Toto Wolff. Over vleugels, en nu weer over een aangescherpte pitstop-regel. "Het klinkt allemaal niet heel doordacht.”

Zo ging het weken over die buigende achtervleugels van het wel heel snelle Red Bull Racing. En nu is de aandacht verlegd naar pitstops. Ook daar is het team van Max Verstappen meesterlijk in, met stops die zelfs binnen 2 seconden afgewerkt worden. En laat er nou net een aanscherping van de regels gecommuniceerd zijn. Uit veiligheidsoverwegingen moeten de stops vanaf de GP van Hongarije iets langzamer worden uitgevoerd, om ongelukken te voorkomen. Het signaal dat dat de wielen juist bevestigd zijn gaat met 0,15 seconde naar de man met de krik, waarna ook het groene licht nog 0,2 seconde later actief wordt.

Mercedes

"Wat ze hier nou precies mee willen bereiken, is mij niet helemaal duidelijk. Ik vraag me af of het helemaal goed doordacht is”, mopperde teambaas Horner in Oostenrijk, waar zijn collega Helmut Marko al beweerde dat Mercedes wel achter deze wijzigingen moet zitten. Horner wilde zo ver niet gaan, maar wees meer in het algemeen naar alle concurrenten.

'Slaap er niet slechter om'

"Het lijkt er sterk op dat we in een wereld zitten waar we op dit onderdeel niet geklopt kunnen worden en waar de concurrentie ons probeert af te stoppen. Je kan zien dat er wel heel veel activiteit richting ons is. Er wordt veel energie gestopt in proberen onze auto af te stoppen, wat natuurlijk ook hoort bij een competitieve werkomgeving. Ik probeer er dus maar aan te wennen, zal er geen nacht slechter om slapen.”

'Wat gaan ze ons nog meer vertellen?'

Maar dat Red Bull pijn gaat voelen van de wijzigingen, is duidelijk. "We hebben het record van de snelste pitstop en dat is niet per ongeluk. Daar zijn we heel sterk in. Dus ik vind het wel een beetje jammer dat hier nou weer iets in aangepast wordt. Bevestig je een wiel niet goed, dan word je al hard genoeg gestraft omdat je dan een auto op moet geven. En waar stopt dit? Wat gaan ze ons nog meer vertellen? Hoe we de garage in gaan lopen? Op welke knoppen we moeten drukken?”

Mercedes bekent schuld

Heeft Mercedes op de wijzigingen aangedrongen? "We hebben 4, 5 weken terug vragen gesteld over technologie rondom het release-mechanisme”, gaf Wolff toe. "Misschien heeft dat wat anders getriggerd."